Svar till: Lista på Växellådor och Utväxlingar för SAAB 99/90?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Lista på Växellådor och Utväxlingar för SAAB 99/90? / Svar till: Lista på Växellådor och Utväxlingar för SAAB 99/90?

december 14, 2025 kl. 23:22 #525349

Hej!

Jag har gått omvända vägen (tråd ”… ”Familjeveteran”  …. ”DSF172″… -73)  dvs gått från orginal 4-växlat till 5-växlat.  Min 5-växlade låda härstammar från en 900 EMS -80.  Kåpan till primärväxeln är annorlunda på 900 och 99 som Johan antyder.  Det är inte helt lätt att få tag på 99-kåpa i dagsläget finns på 99 82-84 och på 90.

Packningen finns däremot hos SSKR.

I förbifarten kan jag nämna att de gamla 4-växlade lådorna hade en sned-drevs primär (som slamrade när bilen inte stod jämnt -:) ). De nyare har en kedjeprimär.

Skillnaden mellan 5-växlat och 4-växlat spakställ var i början (ändrades senare) att det 5-växlade hade en tillsats framför spakstället för att hantera den 5 växeln. Dessutom ändrades knuten på växelstången från att ha två (förargliga) kon-pinnar till att ha en klämkoppling och en kon-pinne.

Allt det där ”klarnar” när man får krypa under och knacka ur kon-pinnen.  Har du den där tillsatsen framför spakstället så behövs alltså inte den för 4-växlat.

Lycka till.

Bästa hälsningar i Adventstider

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic