Svar till: SAAB 900 Turbo lyx -83

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 Turbo lyx -83 / Svar till: SAAB 900 Turbo lyx -83

december 30, 2025 kl. 22:10 #525575

Då är blocket rengjort och upphängd i stativet. Fick till balansen riktigt bra trots jag höftade lite med vilka skruvhål och vinklar det blev för fästplattan.

Ramlagerspelena är uppmätta. Första gången jag använder Plastigage. Det var inte helt lätt att få det lättläst. Främst för oljekanalen i lagrena räknas bort och man får mäta på sidorna, och det fastande lite olika också. Lyckades dock till slut, men måste beställa mer Plastigage till vevaxellagrena. Spelet får vara mellan 0,020-0,062 mm. På samtliga ramlager så landade det på ganska exakt 0,051. Hade trott att det skulle ligga lite mer i mitten av toleransspektrat, men det är ju inom toleransen i alla fall. Enligt SAAB verkstadshandbok så kan man ju köra på 5w-30, 10w-30 eller 10w-40. Men tanke på ovan så är det väl inte fel att välja 10w-40 när det är dags.

Grenröret och böjen är blästrade och nu lackade med ”värmeprimer” och ”värmefärg”. Ska tåla upp till ca 1100 grader. Ska in i ugnen i tre steg och förvärmas innan uppstart av motorn. Gamla spisen ska bytas ut i februari vid köksrenovering, så ugnen kommer få en sista uppgift innan den åker iväg.

Lite frågor för kommande arbeten:

1, Boken föreskriver att fett ska användas mellan svänghjulets gavelplatta och blocket. Alltså på packningens ena sida, mot blocket. Inget klister då det kan lösas upp och minska skruvtrycket. Samma förfarande verkar det vara med transmissionskåpan. Själv tänkte jag först lägga tunt med 518 Loctite på båda sidor av packningen, men inte så sugen på det efter jag läste detta.

Hur gör ni? Kör ni med fett, vilket i så fall? Vad ska man undvika?

2, Skruvarna som fäster svänghjulet står det att man ska stryka tätningsmedel på.

Tänkte först att man kör gänglåsning på dessa med blev fundersam nu. Hur gör ni?

3, Packboxarna på vevaxeln. Oljepumpen samt den mot svänghjulet.

Kör ni med vanlig motorolja eller något typ av fett för att smörja in inre läppen? Känns lite flyktigt med olja.

Saab033
    Saab034
    Saab035

900 Turbo "lyx" -83
    9000 Aero -93 Imola red
    9-5 Arc -05 Espresso black
    9-5 Vector -08 Titan grey
    9-5 Vector -08 Ice blue

1 användare tackade författaren för det här inlägget.