Sv: Re: 100hk-satsen

Forum Övrigt SSR 100hk-satsen Sv: Re: 100hk-satsen

mats jonsson
Deltagare

Fredrik! Man räknar inte +/- 20 hk. Man räknar i procent. Annars skulle det kunna bli 100hk – 20hk=80hk. Och för detta krävdes bara en 7.2-kam, tvåportare och sportavgassystem…

+/- 20% tror jag inte på. Däremot +/-5%. Det var väl ungefär den tolerans som man hade på standardmotorerna kan jag tro. 62-68HK för en 65-hästare.

De här trimdelarna som såldes ansågs ha mycket bra repeterbarhet. Dvs de var väldigt lika inbördes och jämfört med ”likare”. Jag skulle tro att alla portade toppar var flödestestade. Såvitt jag vet så hade man ett antal toppar och det gjordes aldrig någon klassificering på ”A”, ”B” eller ”C”-produkter. Vilket innebär att Saab själva i såfall hade kunnat få ”C”-produkter till sina bilar. Saab hade ju knappast heller något intresse av att få ut dåliga saker på marknaden. V4:an var ju vinnarbil både i klass Special såväl som i StdB.

När det gäller de här ”gör det själv”-satserna så tror jag att motorns allmänna skick hade större betydelse för avgiven effekt än trimdelarna i sig. Har ingen aning om hur många 100-hk satser som såldes men det kan väl inte ha varit så många skulle jag tro. Vem vände man sig till? Efter 75 eller 76 gick det väl inte ens att regbesiktiga på grund av avgasreningen? Åkte man tävling krävdes värre grejor för att man skulle hänga med.

Det intressanta är egentligen hur marknadsföringen gick till. 90-hästarssatsen marknadsförde man mot oss ”sportiga” landsvägsåkare. 100hk-satsen var förbehållen nybörjare i klass special. Skillnaden mellan dessa trimsatser är ju med dagens mått mätt hårfin. Man ska dock komma ihåg att det handlade om ganska mycket pengar för 18-åringar i slutet av 70-talet. En komplett bytesmotor kostade 1979 strax under 5000:- och jag har för mig att 90-hästarssatsen gick på runt 4000:- som jämförelse.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng