Sv: Re: 100hk-satsen

Forum Övrigt SSR 100hk-satsen Sv: Re: 100hk-satsen

mats jonsson
Deltagare

Även +/- 10% låter mycket när det gäller fabriksprylar. Det är ju inga Biltema-prylar vi pratar om här. Det alternativ som gör mig mest tveksam är kompl.alt I. Det med ventilsatsen. Här var det tänkt att man skulle köpa ventilerna och därefter bege sig till en lokal motorfirma för att få dem monterade.

Jag har sett många sätt att bereda plats för större ventiler i toppar under åren. Om man bara sade åt motorfirman att man ville ha ventilerna monterade så fick man dem förmodligen monterade väldigt tight radiellt med avseende mot den vertikala väggen i förbränningsrummet. Skulle detta göras ordentligt så var man tvungen att ”lägga ikull” väggarna enligt trimningsanvisningarna för att få ett bättre flöde kring ventilerna.

Man måste även beakta att detta var inga värstingmotorer. Kolvarna var vanliga gjutna 1700-kolvar och kompressionen låg på ca 9.0:1. Grottade man ur förbränningsrummen så sjönk kompressionsförhållandet. Kan tänka mig att många passade på att karva ner topparna någon millimeter samtidgt när detta arbete utfördes. har också för mig att det gick att få dessa ventilsatser monterade av Saab mot en tilläggskostnad. Kommer inte ihåg hurvida det fanns något bytessystem eller ej men att bara montera större ventiler kan inte ha gjort speciellt många lyckligare…

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng