Sv: Re: 100hk-satsen

Forum Övrigt SSR 100hk-satsen Sv: Re: 100hk-satsen

fuling
Deltagare

Ja av tiden SOM ANGAVS I ARTIKEN som hänvisade till en bil som skulle ha 100hk så anser jag OM tidena är korrekta så hadde bilen EJ 100hk.
Om den vägde ca 1020kg vid testtillfället så hadde den ca 75hk.

En otrimmad SonettIII gör ju 0-100 på 13s och ett är ju fult möligt med 71hk. 13*71 ger ca 923kg. Och det gämnfört med 880kg ger ett fel 43kg. Eller räknat från andra hållet 880/71 ger 12,4s.
12,4 eller 13 ligger inom felmarinalen för tumregeln, med andra ord helt rimligt med 71hk.

Dessut har jag ALDRIG sagt att det inte va möligt att få ut 100hk med 100hk-satsen UTAN att bilen i ARTIKELEN INTE hadde 100hk med de tider som angavs i artiken. Så ett bromspapper på likvärig motor ger inget ting för mig.
Jo det var en lögn jag älska bromspapper

Vad jag försöker sprida är ett tänkande som är frågasättande över siffror/datas trovärdighet/rimlighet.

Hur testen gick till:
Hur skull jag göra idag?
För att få en fingervising skulle jag ta och leta rätt på en rak och tämligen plan raka och testköra med stoppur. Köra vändan ett antal gånger typ 5-10st repor och ta ett medeltal av tiderna 0-100km/h.
Dessutom skulle jag kolla att hastigketsmätaren stämmer nogulunda och för att vara på den säkra visaren passerar 100km/h på mätaren innan jag knäpper av stoppuret.
Om nu motorjonaristerna INTE var riktiga nollor då så borde de ha utförtesten på ungefär detta sätt eller med bättre grejor.
Detta sätt är ett simpelt men tillräckligt bra sätt.
Skulle jag vilja ha det mer nogrant idag skulle jag ta AP22an. Och RIKTIGT RIKTIGT nogrant ta kontakt med ägaren av Verocomen.

Sen har jag jäv… svårt att förstå att jag skulle ha förolämpat Saab T-avdelning det för det påståendet att bilen i artiken inte borde ha 100hk.
En normalt funtad tekniniker tar det som en utmaning att försöka ta reda på som är fel och annaluserar siffrona och konstaterar att det inte går ihopp. Jag tycker jag har försökt att vara så objektiv som möligt och räknat med så stora tolenser då de possitiva hållet som är rimligt.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng