Sv: Re: 100hk-satsen

Forum Övrigt SSR 100hk-satsen Sv: Re: 100hk-satsen

tobbe99
Deltagare

Åsså skall väl jag lägga mig i som vanligt!!
Jag har alltså bara tre års erfarenhet av V4, men jag har tidningen med testet, och ett par andra frågor/ åsikter i ämnet. Anta att det blivit ett vanligt dialogfel mellan T.V och dom som tillhandahöll bilen. Anta att bilen hade 90-hk-satsen. Eller kanske satt det t.o.m 80-hk-satsen i. Kanske någon mytoman slagit i Teknikens värld att bilen var starkare än den var. Kanske dom yttre attributen var från 100-hk-satsen, men att motorn inte var strokad till 1700? Massa kanske.
En helt annan aspekt: Hur går testet 0-100 till? Lägger man i fyran? Jag minns från V4-tiden att det var ett jädra hopp utväxlingsmässigt mellan trean och fyran. En vässad motor kanske inte har det vrid vid just det varvtalet. I otrimmat skick tappar ju motorn ork direkt när man lägger i fyran.
Yterrligare en aspekt: Kan man jämföra acc-tider rättvist på en V4? Alla V4:or jag har kört har haft minst sagt motspänstiga växelreglage. Jag har då aldrig lyckats göra en snabb växling i en V4. Kanske var det så för T.V:s testlag också?
Kontenta: Anta att motorn då inte hade 100 hk p.g.a något missförstånd. Anta att växlandet inte var optimalt under testet. Anta att dom lade i fyran något för tidigt och motorn ”dog” vridmomentsmässigt. Anta att tändningen inte var optimerad. Sekunder går fort, och är lätta att tappa. Som en liten jämförelse så väger en Rallykadett av 60-talsmodell nästan på kilot lika mycket som en V4:a. Den har 90 hk och accar 0-100 på 12,5 sek. Självklart skall en 100-hästars V4 vara snabbare än så, och det är den nog om allt var optimerat vid testtillfället. Hoppas inte ni tycker jag är dum nu med detta inlägg, men vissa faktorer glöms ibland bort. Det är inte så lite prestige inblandat mellan herrar Fuling och Mats heller, det märks. Jag är precis likadan själv, tro mig!!
”Tobbe”

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng