Sv: Re: 100hk-satsen

Forum Övrigt SSR 100hk-satsen Sv: Re: 100hk-satsen

tobbe99
Deltagare

Hej igen !!
Fredrik: 100 hk-testet är med i TV nr15 1973. Förutom V4:an, så pryds omslaget av en skärmbreddad A-Ascona med automatlåda. Trevligt för sådana som oss som även diggar Opel.

Fuling: Jo, det står i texten att bilen hade större ventiler; ”Vidare har den utbytestoppar med större ventiler, ny kamaxel med större lyfthöjd och ett nytt insugningsrör. (sid 26)

Nu när jag läst testet en gång till, samt fått infon från Fredrik och Fuling, är jag böjd att backa från mitt tidigare argument att motorn skulle vara felaktig. Man ser också i accelerationsdiagrammet på sid 27 att dom skickar i fyrans växel vid ca 94 km/h. Bilen har ju också fått betydligt bättre resultat på 0-50 km/h. (3,3 s).
Det du säger fuling om att växla på 0.3 sek, låter optimistiskt för en ovan V4-åkare.
Jag tror att det är så här; Bilen har sina 100 kusar, TV har haft svårt att växla snabbt, Bilen är framhjulsdriven, odiffad, nerväxlad och dessutom stark i motorn, vilket troligen medfört mycket hjulspinn i starten. Jag tror också att eftersom man växlat tre gånger, så har man tappat tid här också, kanske 1.5 sek? Dessutom kan man ha växlat vid ogynnsamma varvtal avseende vridmomentet. Jag tror också att rimligare siffror hade varit runt 11-12 sekunder, men jag tror ändå att ett par har försvunnit på det sätt som jag varit inne på här. Jag tror att testlaget är mycket kompetent, men är man ovan vid V4:an så var det säkert inte lätt för dom heller.
M.v.h ”Tobbe”

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng