Sv: Re: 100hk-satsen

Forum Övrigt SSR 100hk-satsen Sv: Re: 100hk-satsen

tobbe99
Deltagare

Hej igen Fuling!
Det finns som sagt lite olika varianter på ”Strulex”-förgasaren. Att kalla den modellen som öppnar bägge portarna samtidigt för tvåstegsförgasare tycker jag är fel. Den borde rätt och slätt bara kallas tvåports. Dom brukar ha chokespjäll på bägge portarna som är hoplänkade med en liten snillrik länk. Den andra modellen där sekundärsteget öppnas med vaccum eller ”tvång” kallas även för registerförgasare. Dessa sitter t.ex på Opel i original. Nog borde det bästa för V4.an vara att ha typen som öppnar samtidigt. Annars blir det väl så att primärporten sitter närmare den ena cylinderraden än den andra. Jag kommer inte ihåg vilken modell det var på V4, 77B och uppåt, däremot vet jag att den ”tvångsöppnas”. Om man inte hittar Weber 36 till sin Opel, så brukar det gå att ta just V4:ans och plocka över Opelns munstycken. Weber 36 DCD är ju också av tvåstegs registertyp. En förgasare som jag nämnt i ett tidigare inlägg är Ford Granadas Weber 38 DGAS till V6:an som öppnar båda portarna samtidigt.
Det här blev långt, och säkert var detta inget nytt under solen, så det får väl ses som lite info för nybörjarna.
”Tobbe”

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng