Sv: Re: 100hk-satsen

Forum Övrigt SSR 100hk-satsen Sv: Re: 100hk-satsen

tobbe99
Deltagare

Hej igen !
Fredrik! Jag förstod inte riktigt hur du menade,dvs vilken förgasare du syftade på men förgasarna på Opel är ju av typen som öppnar i två steg, andra steget med hjälp av vaccum. Ascona, Kadett och Manta med CIH-motor har denna lösning. Jag har för mig att den heter 32/32 PDSIT eller något liknande. Jag har för mig att BMW:s gamla 02:or också hade denna förgasare. Rekord och Commodore, och senare Ascona (B) har ju Zenit 35/40 INAT. Men hur är det med V4:orna?? Har dom chokespjäll på båda portarna? Jag har alldeles bestämt för mig att det finns Solex där båda portarna öppnar samtidigt. Jag kan ha fått ett hjärnsläpp, men det finns ju ingen anledning att ha chokespjäll på sekundärporten annars. Jag vet att det finns förgasare med ett länkage mellan chokespjällen, men jag blir plötsligt osäker på hur det var med V4:orna (77-80)

Fuling! Jag tor att den där blandningskammaren är bra, men förgasaren sitter ju bara lite lätt vriden. På tvären tycker jag var att ta i, men visst måste det blivit bättre. Det bästa hade nog ändå varit att ha portarna framför varandra. Jag tänker på att vid fullgas så skall ju primärportens gaser till både vänster och höger och framåt och bakåt. När sedan andra porten kopplas in skall ju gaserna från denna samma vägar, men dessutom måste ju båda flödena ”korsas” strax under förgasarfoten, eller hur. Detta måste bli rörigt! Nåja, är inte soppan förgasad tidigare, så blir den det sannolikt i insuget. På vanliga, raka motorer är det ju ialla fall enklare.

Nu har jag tappat tråden, och detta har plötsligt blivit en förgasardisskussion. Skall försöka skärpa mig!!
”Tobbe”

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng