Sv: Re: 100hk-satsen

Forum Övrigt SSR 100hk-satsen Sv: Re: 100hk-satsen

jakob a
Deltagare

Fuling:
”Hjälp, det har brunnit ett slutsteg
Den förgasre Fredrik pratade om först öppnade väll båda spjällen samtidigt, eller är jag helt förvirrad??? Medan förgasarna på 77B-80 öppanar spällen i två steg.
Finns förgasren i två utföranden????
(2-steg och båda sammtidigt)?????”

Du kan släcka slutsteget nu, den finns i ett utförande som öppnar samtidigt med kugghjul mellan spjällaxlarna istället för länkaget, satt väl på någon Ford 17m/20m. Jag har några såna lik hemma, dom har lite annan bestyckning med annars lika som V4:ans.

Tobbe99:
”Men hur är det med V4:orna?? Har dom chokespjäll på båda portarna? Jag har alldeles bestämt för mig att det finns Solex där båda portarna öppnar samtidigt. Jag kan ha fått ett hjärnsläpp, men det finns ju ingen anledning att ha chokespjäll på sekundärporten annars.
Jag vet att det finns förgasare med ett länkage mellan chokespjällen, men jag blir plötsligt osäker på hur det var med V4:orna (77-80).”

Först blev jag lite konfigurerad när du snackar om chokespjäll som inte öppnar samtidigt, men nu förstår jag vad du menar…. V4:an har två chokespjäll (som är länkade och öppnar samtidigt) trots att förgasaren är av registertyp, antagligen behövs ett spjäll för sekundärporten också för man kan ju gasa full gas även när motorn är kall, även om det inte är så vanligt. (Jag brukar inte bete mig så iallfall )

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng