Sv: Re: 11% extra effekt

Forum Övrigt SSR 11% extra effekt Sv: Re: 11% extra effekt

#80974
dahlen_dup1
Deltagare

Nu finns det diagram att titta på.

Niklas flödesmätningar som han ägnat timmar och åter timmar åt finns nu utlagt på:

http://www.classicsaabracing.com/forgasare.htm

Klicka på ”se diagram” under rubriken ”XP spjällhus & XP komplett spjällhuskit för enförgasare”

Det har ju diskuterats huruvida teori och praktik skiljer sig mycket åt, men i detta fall är vi nog mycket nära praktik.

Flödesökningen i en enförgasare är uppemot 50 % !om man byter halsringar, monterar ett XP upptaget spjällhus och sätter i en XP-spjällaxel . (motsvarande flödesökning i en treförgasare är hela 30 %)

Flödesriggen som används är en specialfläkt där man mäter flödet med givare, till flödesriggen har vi byggt en eget adapterrör som motsvarar ett motorblock i ena änden, på denna adapter sätter vi en förgasare komplett med insugsrör och mäter olika uppsättningar halsringar , spjällhus etc..

Förutsatt att motorn kan ta emot flödet (tillräckligt portat)kommer hela flödesändringen tillgodo som effekt, det är enkel logik och inte så mycket hokus pokus eller high tech över detta.

Även lättare portade motorer kan förmodligen dra full nytta av xp-spjällhus och axel. För att vara pedagogisk ..(och praktisk) så kan vi göra en liknelse med 750 GT-motorn som inte är någon våldsamt trimmad historia utan en portad variant av 750 cc standardmotor med högre kompression.

Där har saab valt att som orginal matchat trimtillbehör sälja en dubbelförgasare som flödesmässigt ger någonstans mellan 50-100 % mer flöde än orginal enförgasare.

Hälsn Göran

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng