Sv: Re: 2,3T —> Aero

Forum Övrigt Allmänt 2,3T —> Aero Sv: Re: 2,3T —> Aero

#91894
carl l
Deltagare

På exempelvis en gammal 9000med LH-sprut kan det funka att byta till en något större turbo utan att det skadar. I det fallet kan du få fenomen som senare laddtryck och sämre spool-up men ökad toppeffekt.

Saabs styrsystem Trionic 7 är emellertid flera ljusår mer avancerat och som en föregående talare nämner är det väldigt viktigt att programvaran är väl anpassad efter rådande hårdvarukonfiguration.

Beträffande eftermarknadsprogram (ordet trimchip ger mig exsem ) så är det inte alls en garanti för att motorn kommer att hålla. Saabs T7-motorer har tillräckliga problem med haverier även utan trimprogram och börjar man tumma på marginalerna är det ganska lätt att inse hur det kan sluta. En Aero-motor har emellertid anpassad hårdvara för att klara en relativt hög effekt, varför jag misstänker att sannolikheten för haveri är mindre jämfört med en trimmad 2.3 LTT. Men trimprogrammet borde i alla fall vara betydligt säkrare än att köra med en Aerobox i en motor som inte är avsedd för det, precis som Enor skriver.

Min erfarenhet är dessutom att en original Aero går bättre än en trimmad 2.3 LTT. Vi gjorde ett högst ovetenskapligt test (streetrace i klarspråk) på ett industriområde mellan två stycken Saab 9-5. En original Aero -00 och en 2.3 LTT -99, trimmad till Steg 3 (270 hk enligt uppgift) av en känd svensk firma. Den trimmade lättryckaren kom rejält på efterkälken i varje testrepa trots 40 hk mer på papperet. Det är värt att begrunda.

Det finns dock många som åker omkring med trimprogram i sina Saabar med T7 och är jättenöjda, så man ska inte förkasta konceptet helt. Själv föredrar jag dock program som passerat genom Saabs motoravdelning.

Så om man byter topplocket så ska de fungera? Hur mycket mer effekt skulle man få ut?

Som jag skriver tidigare, det kan även finnas andra skillnader. Jag är inte så påläst i detta och STCS forum är sannolikt ett bättre ställe för den här typen av diskussion. Men byter du det som är nödvändigt och använder en Aerobox så bör du få ut 230 hk och 350 Nm (370 Nm med overboost), precis som en ”riktig” Aero.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng