Sv: Re: 2T + Turbo!?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 2T + Turbo!? / Sv: Re: 2T + Turbo!?

    juli 30, 2003 at 12:31 #70117

    Intressant ämne detta!! Jag vill inte låta neggo, men i mitt huvud finns det en hel del frågetecken runt detta med turbo på en SAAB 2T – vore kul om någon verkligt kunnig människa (läs “XP-Niklas eller nån”) ville räta ut dom, då jag verkligen inte är nån expert vare sej på 2T-motorn eller på turboladdning. Vad jag funderar på är:

    1. Vevaxeln. Eftersom 850-veven är en svag länk till och med vid vanlig filning, ställer man sej frågan hur bra den skulle må av överladdning.

    2. Vevaxeltätningarna, som inte har ett alldeles enkelt jobb ens i original

    Så långt hållfasthetsfrågor… nu till mer principiella. Skulle vara kul att få förklarat varför jag tänker fel på varje punkt… för det gör jag säkerligen :-)Här är mina teorier i alla fall:

    * Om man laddar, säg 1 bar, genom insuget på en tvåtaktare, så trycksätter man vevhuset. Så snart spolningen är klar och avgasporten stängt, borde trycket utjämnas så att det enda som egentligen fyller förbränningsrummet är den tryckförändring som kolvrörelsen åstadkommer – dvs precis som utan överladdning. Man får alltså ingen egentlig ökad fyllningsgrad av turbon, däremot möjligen en effektivare avgastömning. Det borde därför vara meningslöst att ladda mer än ett visst tryck eftersom ytterligare ladd bara är att “elda för kråkorna” och skicka oförbränd soppa ut i avgasröret.

    * Dessutom sitter det plötsligt en turbo och bromsar spolningen – varför motorn på låga varv och lägre laddtryck borde gå väsentligt sämre än innan turbofieringen.

    * Turbon borde därför, monterad på en SAAB 2T, ge betydligt mindre effektvinst, procentuellt sett, än på en vanlig fyrtaktare.

    * Med anledning av min första punkt – tryckutjämningen – så inser jag förstås när jag tänker efter att det trycksatta vevhuset inte kan utgöra nåt hinder i sig för kolvrörelsen.

    Okej… så långt har jag kommit i mina funderingar… nu ser jag fram emot att bli bemött/kommenterad/tillrättavisad 🙂

    /Magnus