Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › 2T + Turbo!? › Sv: Re: 2T + Turbo!?
På saab tvåtakt är det nog rätt enkelt.
Nackdelen är att jag inte har pysslat med dom så alls. Så jag kan inte svara exakt hur det ska se ut.
Ett normalfall kan se ut så här då.
Ta ur motorn, plocka isär den, sänk kompet så gått det går, Genom att fila bort överflödigt material på topplocket, samt kanske plana kolvarna 1 mm (kolla godstjockleken).
Släng i motorn igen konstruera ett grenrör, så kort som möljigt, men inte för mycket. Kalla avgaser är det som gäller.
Modifera förgasaren/förgasarna genom att trycksätta flottörhuset samt spällaxeln. Flottören måste förstärkas på lämpligt sätt (kleta på gelcoat)
Enklast är dock sprut. Ta från en saab 900, räcker nog bra med I modellens 118hästars motor.
Är äckligt enkelt att få dit i alla fall.
Skaffa den störst intercooler som går att få ner i bilen. dra tryckrör osv
En turbo från en 900 bör vara lagom i och med att TT:n producerar dubbelt så mycket avgaspulser än 4-taktarn. Mitsubishi gör mycket bra turbos. Nackdelen är att det krävs vattenkylning till den. Inga större problem att lösa men krånglar till det en smula
Den klurigaste biten blir att fixa ditt en olje pump som kan ge smörjning för turbo. Har för mig att det finns nån bilmodell som har en fristånde oljepump, till det behövs även en oljekylare samt en liten behållare.
Genom att ladda ett bar kan du få motor att producera dubbelt så mycket effekt som orginal om allt är rätt gjort. Sen hur hållbarheten är vet jag ej
Är nog helt klart värt att testa tycker jag.
Kostnad för en konvertering hamnar på ett par tusen beroende på hur seriös man är. Har konverterat en bil åt kompisen för 500kr då en 4-taktare. Så det går och är oftast billigare än vanlig trimning.