Sv: Re: 4-bultade nav/trummor

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 4-bultade nav/trummor Sv: Re: 4-bultade nav/trummor

#63113
mats jonsson
Deltagare

Allt gjutjärn är svetsbart. Frågan är bara vad man ska ha det till och hur man efterbehandlar det.

I detta fall är det två huvudsakliga problem: Avsaknaden av styrningen och uppkomna spänningar. Själv skulle jag välja att om möjligt plugga de gamla hålen med en gängad pinne och Loctite om jag skulle göra en modifiering. Vissa fordonstillverkare anger uttryckligen att det är förbjudet att tillföra material i liknande komponenter. Jag vet inte hur det är i fallet Saab men jag törs nästan lova att man inte skulle finna detta acceptabelt.

Nej, kag har inte sett delarna men jag begriper rätt mycket ändå av vad som sker i det fall man väljer att svetsa. Jag har en kortare utbildning i gjutgodssvetsning sedan min tid inom gjuteribranschen vilken varade mellan 1979-1987. Jag idiotförklarar ingen. Jag har bara redogjort för de problem som kan komma att uppstå. Och att jag tycker att sådana här modifieringar är oprofessionella. Vilket torde stå mig fritt att tycka. Till saken hör dock att jag har förståelse för att folk försöker finna egna lösningar när tillgången på fräscha 4-bultade trummor är obefintlig.

När det gäller den här styrningen som finns på nav och trummor så har den som sagt ett flertal funktioner:

1.Den ska styra fälgen vid montering vilket underlättar densamma.

2. Den ska grovcentrera. Slutgiltlig fälgplacering sker med konorna på skruvarna.

3. Den ska avlasta skruvarna från skjuvkrafter.

4. Den ska avlasta fälgarnas skruvhål från hålkanttryck.

Ponera att man kan placera hålbilden korrekt i förhållande till trummans/navets centrum och att man saknar den här centreringen. När man förr i tiden använde 99-fälgar på sportnaven fick man fila upp skruvhålen i fälgarna vilket i sig kan orsaka att man inte får fälgarna centrerade. På sportnaven så centrerades de då av naven men här finns ingenting om jag har fått korrekt information. Allt bygger på hålbildens placering. Det enda som kan reducera skjuv- respektive hålkantstryck på skruv respektive fälg är friktionen mellan fälg och nav. Förr i tiden när man filade skruvhål på gamla 99-fälgar, vilka gav fel offset, så försvann delar av hålens kona vilket gjorde att anliggningsytan mellan skruvens respektive hålens koniska delar reducerades.

Om man nu saknar den här centreringen och om fälgen inte är korrekt monterad så kommer således skruvar och bulthål att få ta upp hela kraften. Och ur den synvinkeln så är det bättre med fem skruvar än fyra vilket får mig att tänka på Peugeot och Renault vilka har envisats med att ha tre skruvar under flera decennier…

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng