Sv: Re: 4-bultade nav/trummor

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 4-bultade nav/trummor Sv: Re: 4-bultade nav/trummor

#63115
mats jonsson
Deltagare

Jag tror att om fälgarna är korrekt åtdragna så tar friktionen mellan fälg och nav upp en betydande kraft. Vid normal körning är jag tveksam till att den framåtdrivande kraften spelar in. Däremot vid kraftiga accelerationer eller ”tvärnitar” kanske. Detta är bara vad jag TROR.

Man ska inte förringa krafter som uppstår av fjädringskrafterna. Om du tittar på en slowmotionfilm av fjädringsrörelser på en bil under vanlig landsvägskörning så rör sig hjulet upp och ner massor av gånger varje sekund. Det är möjligt att jag har förstorat betydelsen av den här centrumstyrningen men den finns där av någon anledning och de flesta bilar tycks ha den.

I USA är det vanligt att man köper ”universialfälgar” utan bultmönster vilka man borrar på egen hand så att de ska passa bilarna. Som alla vet så är det begränsat med alternativ till 5-bultade V4:or varför man svarvar bort den här styrningen varefter man monterar sådana fälgar. Jag har sett några exempel i USA där bulthålen i fälgarna har varit mycket skadade.

Alla fälgar sitter inte fast med koniska skruvar eller muttrar. Tar vi JP-fälgarna som vissa Sonett 70:or utrustades med så är det en vanlig bult och en planbricka. Tar vi Ronal-fälgarna så faller nästan mina teorier. Där är har insidan av fälgen en 45-graders vinkel i anliggningen mot den här styrningen.

Det är säkert fullt möjligt att få detta att fungera men det gäller att den som utför det hela vet vad han pysslar med och att man monterar prylarna korrekt.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng