Sv: Re: 900 2,3 NG

Forum Övrigt Allmänt 900 2,3 NG Sv: Re: 900 2,3 NG

svarvaren
Deltagare
LE2,0 Thomas wrote:
Jag skulle välja 2,0 framför allt om de gått långt. 2,3orna är känsliga i bla oljepump och i vissa fall kamdrivningen = dyrare rep. Har själv haft en 2,3a-94 som skar/varmnöp utan att varna (olja/temp) eller låta illa strax innan.
Dock så är ju 2,3 mycket trevligare i känslan att köra (min åsikt)

Verkar konstigt…eftersom det enda som skiljer 2,0 och 2,3 är slaglängden.Kamdrivning och oljepump är identiska.Enda undantaget är 2,0i -94 som saknar balansaxlar.Jag äger sedan år 2000 en 2,0i s coupé -96 bread and butter(ingen utrustning)och svägerskan har en 2,3i se -96 med det mesta i utrustningsväg.2,0 känns betydligt piggare/varvvilligare och är bränslesnålare, men 2,3 har en lugnare gång med mera vridmoment.5-dörrarsmodellen rostar vid skarven mellan tröskel och hjulhuskant (det onda arvet från opel vectra)liksom framfjädrar som brister.Bakluckorna rostar i nedkant eftersom SAAB var snåla med ett billigt kitt som samlar fukt (jag vek ut falsen tog bort kittet och behandlade med zinkfärg,epoxigrund och satte dit en list) tog även bort gummipluggarna i nedkant.

Lycka till med köpet!

/Owe

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng