Sv: Re: 900 T16-84 motor laddar bara 0,7 bar varm.

Forum Modellspecifika forum OG900 900 T16-84 motor laddar bara 0,7 bar varm. Sv: Re: 900 T16-84 motor laddar bara 0,7 bar varm.

saabaero
Deltagare

@Anders G wrote:

Bränsletryck stabilt under kontinuerlig körning med det max ladd på 0,7bar jag har…kan det vara fel på den ändå?

Det du kollar under körning är att pumpen inte tappar tryck när flödet ökar. Helst ska man då köra så man får max belastning på motorn, dvs fullgas till varvstopp.
Har du fullt soppatryck men inte fullt laddtryck så är det knappast bränslebrist som är problemet.

@Anders G wrote:

Ang trycksättning av insugssystemet på plats s a s, kan man blåsa igenom turbon eller blåsa i slangen som ansluts till turbokompressorns utlopp?

Det kvittar nog. Jag har provat båda varianterna utan att det skapat något bekymmer.
Man kan ju tänka sig att trycksättning av kompressorhuset kan ge nått oönskat fenomen med turbon men det tror jag inte.

@Anders G wrote:

Jag har ohmmätt på kabelskorna nere vid jordpunkten, vid kylaren, under turbon…och mot karossen, det var 0 ohm, ok däremellan, kan naturligtvis dålig kontakt mellan kabel & klämkontakten….får kolla det…

Den jordpunkt jag menade att du skulle kolla extra noga är den som sitter på insuget vid främre lyftöglan då det är LH systemets jordpunkter. De jordpunkterna ska vara skilda åt då den ena är kraftjord och den andra signaljord.

Ang APC boxar.
Antagligen en dum fråga, men det är väl T16 boxar du provat ?
(0,7bar skulle ju kunna vara en T8 box)
Har ett minne av att T16 boxen -84 är lite speciell med en liten ”extra våning”, dvs ett kretskort som sitter ovanpå det andra.

Ang motorns skick
Det är inte så att du har mekaniskt skrammel som APC kan tolka som spikningar ?

Tryckmätaren
Antar att du kollat laddet med en bra mätare och att du inte har nån liten pyspunka på slangen till mätaren :ID

WennloSaaben som nu finns på museet hade (har?) ett liknande fel som vi försökte få ordning på i Klassikerkampen.
Den gick bra men det saknades lite laddtryck och den var lite seg i ladduppbyggnad. Hade inte tiden att prova så mycket med den men alla APC prylar, div LH prylar och tändningsprylar testades utan resultat. Den motorn är lite rasslig i kedjan så det skulle kunna vara en orsak. Hade tiden funnits den gången hade nog kaminställningen kollats.
När även ladduppbyggnaden är lite seg och laddtrycket hamnar ”något över GLT” är knackregistrering klart misstänkt.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng