Sv: Re: 9000 Talladega vs Aero CC

Forum Övrigt Projekt / Min bil 9000 Talladega vs Aero CC Sv: Re: 9000 Talladega vs Aero CC

saabaero
Deltagare

@norman wrote:

Tyvärr var HC-halten lika hög vid ombes av Aeron, trots att jag bytt tändstift (igen) samt tändenhet och lambdasond.
Mätte kompression idag: 11.8 10.2 11.2 12.5 kg… 10.2 värdet känns inte bra, nog dags för renovering/ny motor 🙁
Jag har iaf hunnit haft Aeron som bruks några månader men får alltså ställa av den snart.
Talladegan ska få vinterhjul inför besiktning 30/10 och jag hoppas den klarar sig utan större problem för jag räknar med att köra den hela vintern.

Det verkar som du kan vara problemet på spåret där.
Kan vara ventiler eller ringar som spökar. Gör om komptestet med en skvätt olja i cyl för att avgöra om det är ventilproblem eller ringarna.
Med dåliga ringar får du ner förbränningsgaser i oljan och HC stiger.

Min aero tappade komp pga dåliga ventiltätningar. Några tätningarna hade lossnat och satt på ventilskaftet så den tog ordentligt med olja.
Olja rann ner i förbränningsrummet och ringarna koksade fast.
Ringarna lossanade med WD-40 metoden och toppen blev utbytt => problemet löst 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng