Sv: Re: 900Aero -87 aka Valborg

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900Aero -87 aka Valborg Sv: Re: 900Aero -87 aka Valborg

rodder76
Deltagare

Så vad är det som händer?

Efter en trevlig stund bland fina bilar och sladdandes skitbilar är det dags att runda av. Vi drar oss tillbaka mot Daniels recidens. Ut till honom kan man ta en motortrafikled, och nu rådde det inga tvivel längre.
Missljud 4:an och 5:an under belastning!

RIDÅ!

Det är kväll den 26:e April, Emils bröllop är den 17 maj, och jag står med en 900Aero som ska ta mig och min sambo från Linköping till Öland med en växellåda som viner.
Nu är goda råd dyra. Ångesten klibbar sig fast så pass att man finner sig sittandes naken i badkarlet, skrubba sin bara hud med stålborste. Det som inte fick hända hände.
Som om jag inte hade haft ångest över denna förbenade bil innan. Nä, det är fördjävligt när en vanlig hederlig bonngrabb inte ska kunna få en slät kopp kaffe utan att det ska saltas så skeden flyter som en sjöfågel.
Nu var det riktigt nära att bilen åkte in i en lada. Kanske skulle plocka hem 240’n istället, eller fixa till 93:an. Erbjudande om hjälp med försäljning kom fortare än snabbt. Med skeden guppandes i strupen och det saltade kaffet svidandes i ögonen ställdes bilen i det ruckliga villagaraget på obestämd framtid.
De få lediga stunder, när sonen sover om dagarna, pluggades det växellådsterori febrilt. Urban alias SaabAero fick sin inkorg misshandlad med nytt personligt rekord i frågor. 48000kronorsfrågorna klarade han en efter en, som om han vore uppfödd i växellådsfabriken med drev, kugghjul, lager och små kedjor som ända leksakerna.
Som om messias uppenbarade sig öppnades himlen och som ett mirakel började bitar trilla på plats. Helt plötsligt erbjöds jag en växellåda i Trollhättan, ett ljudsystem till 9-5an låg och väntade i Bollebygd, en kille i Skövde ville köpa några gamla fälgar.
Roadtrip:en lades upp åt fel håll för att få ihop det. Fyra 18” med däck in. Bollebyggd nästa för ett AS3, fyra dörrsidor och lite småkrafs. Kaffe hos Martin i Gråbo och här blir man mottagen som en kung…. eller uteliggare.

Ja, om du är glad över din fina, lågmilade 900Aero så kommer det som en pungspark att hälsa på Martin. Sveriges dyraste folkracebil är känslan man har efter ett besök.
För att plåstra om såren på den skadeskjutne bjuds på finfika som om kungen vore på Eriksgata och när de ser att den fine familjebilen är en rosthög låter de en botanisera bland barnkläder med insikt om att grabben min tycks växa upp i ett slumområde. Som en girig burkletare packas två kassar kläder och skor in innan avfärd mot Trollhättan och en *14*-låda till Valborg. Ett snabbt pitstop senare, med en växellåda i bagaget bär färden mot Skövde och fälgleverans. Enda som är skoj att berätta här är att killen lånat pappas 9-5kombi för att vara säker på att de ska få plats. Här kommer jag i en 9-5 sedan med alla fälgar, däck och fynden från Bollebygd och Martin i baksätet, medan det ekar i bagageutrymmet där en växeelåda ligger i ensamt majestät.
Sådär.
Nu fattas bara tid, och en packning.
Nu vill det sig så väl, att det åter igen vankas ledigheter innan det stora feta svenska bröllopet. Kristiflygare är i antågande och faller sig så väl att sambon min har tredagarsledigt. Jag bokar in långhelg för mek och umgänge med vänner. Det som inte går åt till växellådsbyte blir umgänge, korvgrillning och puts på bilen.
Men man behöver en stålpackning till delningsplanet, och det visar sig faktiskt vara svårare än tänkt att få fram med både kort varsel och någon form av leveranssäkerhet. Speedparts handlar jag inte med, då de har Sveriges osäkraste leveranssäkerhet och noll kundsupport. Efter lite eftersökning på nätet tar jag kontakt med Kyrkmotorsport.se, som lovar leverans innan helgen.
Kristiflygaren landar med ett brak som påminner alla Linköpingsbor om dagen då JAS agerade jordfräs. Mormor glädjs över mitt haveri, då hon fick en heldag till med sonen min.

In o skämms………….Spis ur………………Blaska av…………….Klart för montering

Kontentan av detta växellådsbyte är: Det bästa som hänt denna 900.
Uppgraderingen till den modernare *14*-lådan är som dag och natt. Tystare i transmissionen, och den nyare utväxlingen gör att körbarheten är avsevärt mycket trevligare. Den möter mycket bättre på växlarna och den där tiondelen man väntar för länge på laddtrycket är som bortblåst. Perfekt.
Nu påminner körkänslan mycket mer om den sena og900Aero-cab jag lånade av Cabmange för några år sedan. En helt annan bil. Den förhatliga traktorkänslan är som bortblåst och bilen känns tio år nyare.
Men inget gott som inte har något ont med sig, eller, därom tviste de lärde. Växlingskänslan med den nya lådan är positivt, lättkört mjuk och len. Men jag gillade den kärva nästan svåra känslan som var i den gamla lådan. Den var så äckeltajt som jag aldrig känt en Saab innan. Så det är varken odelat positivt, eller odelat negativt. Båda känslorna hade sina fördelar, och sina nackdelar. Men på det stora hela är växellådsbytet det bästa som hänt denna bil och framförallt, min egna känsla inför denna bil.

Åter igen måste jag hylla Urbans service. Jag stötte på några mindre problem. Vissa skapade av osäkerhet, andra av trötthet. Men denne hedersknyffel vek aldrig från sin support.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng