Sv: Re: ABS Problem 1992 T16, luftning/Svampigt?

Forum Modellspecifika forum OG900 ABS Problem 1992 T16, luftning/LÖST!!!! Sv: Re: ABS Problem 1992 T16, luftning/Svampigt?

turbocab
Deltagare

Nu är jag impad. Över den motivation och kunskap som folk här besitter. Stort tack till ”Mr EMS”, ditt samtal förut räddade mig ur ruinerna av mitt svårt sargade Saabintresse. Tipset var kort och gott ”kolla oken och slangarna”. Mkt riktigt, vi klämde åt en slang och djäklar vad stumt det vart…. 😯 Bytte på rekordtid bägge slangarna (gött jag hade liggande) och luftade. Karl var hemma en sväng och var stor hjälp! Tack! Men ingen skillnad…. Snabbt som fan fram med de två helt nya ok jag hade liggande och bytte ena sidan – då upptäckte jag att dom var till 9000 och inte hade hålet för att fästa slangens fästbygel. Fan också, Blocket-killen lurade mig, han svor på att dom var till 900, men det var alltså 9000, såg jag ju först nu. Men ett ok till gömde sig i en låda nånstans och monterades, och luftades. Nu är det 50% Bättre, dvs problemet är i OKEN. Imorrn kommer nästa ok bytas. Biltema äger…. 😛

Med andra ord: Jag bytte i denna historias början broms-belägg fram till Saab original. När jag pressade tillbaka kolvarna med en polygrip så förstörde jag oken fram, båda två, och dessa blev svampiga på ett sätt man inte trodde var möjligt. Oken var Mekonomen renoverade för ca 5 år sen, och mitt förtroende för renoverade dylika ok är väldigt sargat. Jag har aldrig tyckt att bromsarna var nåt speciellt i denna bilen men aldrig haft problem på BP eller i trafiken. Men troligen har oken inte vart sådär hundra nån gång? Och jag som lade en förmögenhet på hjulhusrenovering av denna bilen, tänk om man vetat att oken var halvdana från början.

För övrigt så har jag bytt hela ABS agget och ventilpaketet helt i onödan. Kanon…. Det där tipset med svetstången och klämma slangarna var ju sjukt mkt värt. Ska skriva upp det på ett A1 ark och limma upp i taket så jag alltid har infon där. 🙄

Tack för support alla och tips även ni andra, jag har lärt mig galet mkt om ABS nu, så mkt är säkert. Och jag har ett delvis isärplockat ABS agg på hyllan för framtiden, kan ju vara bra. Nu kan jag även smälla på nya 16″ Aero på bilen och rulla upp till 1e Oktober fest på Lördag, det skall bli nice! Och om ni tycker jag har kort stubin så kan jag bara skylla på sömnbrist, en krävande liten son med galet stark vilja och allt vad det innebär… Jag har inte sovit fullt ut sen hösten 2009 ungefär, gissa om man blir lite kort i humöret och vill skrota bilhelvetet när det fortsätter krångla…. 😳

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng