Sv: Re: ABS Problem 1992 T16, luftning/Svampigt?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / ABS Problem 1992 T16, luftning/LÖST!!!! / Sv: Re: ABS Problem 1992 T16, luftning/Svampigt?

    september 12, 2011 at 19:11 #32123

    Jodå, jag har koll på det och har gjort precis enligt detta! Det flödar på bra med vätska bak, har säkert kört igenom en halvliter totalt. Inga bubblor. Fram samma sak, både med luftman och mha pumpa bromsen, inga bubblor alls, allt är klockrent. Men vid minsta manövrering av bromsen sen så rasar trycket och ABS pumpen går igång, och pedalen är superflexig. Detta har fått mig att misstänka att det läcker i själva enheten. Jag har även försökt utesluta ventilpaketet vänster fram men inte kommit på att det skulle kunna vara ett problem. Det faktum att bromsen tidigare legat på rätt hårt baktill efter att bilen startat indikerar ju också att något inte är helt 100 med enheten, det problemet har kommit och gått. Och inte har jag haft nån vidare känsla i pedalen heller sen köpet för 4 år sen, men det berodde ju mest på bristande tryck från acken, som dock bara löste problemen tillfälligt. Jag tror det ökade trycket vid anlagd broms med nya acken knäckte systemet slutligen…. Men vi vet snart! Ny enhet på plats till helgen. Om det inte hjälper så byter jag ventilpaketet. Men det bör inte vara det, om inte det läcker ut mot returen förstås, jag tycker mig dock ha uteslutit det. Men vad vet jag om det…. 🙄

    Tillägg: 2 minuter får pumpen gå enligt den verkstadspärm jag har, ABS 1989- sen skall den vila 5-10 minuter. Kanske är olika rekommendationer i olika manualer? 30 sekunder har den ju gått varenda gång jag startat bilen sen 4 år tillbaka.