Sv: Re: Äkta finsk og-sleeper!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Äkta finsk og-sleeper! Sv: Re: Äkta finsk og-sleeper!

big nyz
Deltagare

Arbetet med toppen är i full gång. Tyvärr lyckas jag p.g.a. det elektroniska i detta nu inte klistra in några bilder, men det kommer. Några rader nu i alla fall.

Först och främst måste jag erkänna att jag syndat. Istället för att syssla med min egen bil om kvällarna, har jag ofta varit över hos min kusin och hjälpt till att byta växellåda i hans värsting-volvo… Jag har alltså inte ägnat mig så mycket åt min egen bil som jag hade kunnat.

De senaste kvällarna har det ändå gått framåt, och jag kan först och främst konstatera: det tar mycket tid att porta en topp. Men det är ett roligt arbete. Om jag hade tryckluft att ta till skulle det säkert gå snabbare, men jag kör med borrmaskin och olika slipstift. Dessutom har jag, min vana trogen, surfat mycket för att lära mig så mycket som möjligt om det jag har framför mig.

Min uppfattning är att just portning av T16 är något det inte skrivits mycket om. Det förvånar mig lite, för jag kan inte tro att Saabs motorer så fundamentalt skiljer sig från andra maskiner, att det inte lönar sig att porta dem… Dock har jag hittat ett par trådar som givit mycket info, här är en ifall någon är intresserad:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19407

Nu vet jag mycket väl att jag blott är en liten gröngöling i detta sällskap, men jag tänkte likväl skriva lite om vad jag gjort, och senare om hur resultatet blir. Helt enkelt för att det finns femtioelva trådar typ ”hur man trimmar sin APC-box” och ”var sätter man pysventilen på en og900?”, men lite om portning av turbosaab.

I en 2,1-topp finns två saker som enligt den internektiska opinionen bör åtgärdas: Knölen i förbränningsrummet och knölarna i kanalerna framför ventilstyrarna.

Knölen i förbränningsrummet finns bara i B212-toppen, och är väl antingen ett försök att förbättra fyllnadsgraden eller något som ska snåla till bränsleförbrukningen. Saab har ju genom åren gjort flera olika försök med olika stora kanaler och kamaxlar just för att påverka fyllnadsgraden; knölen är ännu ett sånt försök. Då borde det väl vara bra? Tja, den finns inte i korttoppens förbränningsrum så Saab var väl inte nöjda med lösningen. Dessutom tycker jag det ser konstigt ut att knölen bara finns vid ena ventilen. Ifall det senare alternativet är det rätta, om bensinsnålheten, så vill jag också ha bort knölen eftersom jag inte vill ha en bensinsnål bil, utan jag vill försäkra mig om att ha en bil som drar tillräckligt med bensin :king . Så jag har nu slipat bort mina knölar.

Knölarna framför ventilstyrarna ska väl dela luften förbi ventilskaftet, gissar jag. Men i mina ögon ser det trångt och klumpigt ut, både för luften att komma in och avgaserna att komma ut. Det verkar också som som det som kallas ”folkracetopp” i praktiken är en planad topp med just nerslipade ventilstyrare och knölar. Jag började med att smalna av väggen mellan de parvisa insugskanalerna, och gav mig sedan på ventilstyrarna. På utblåssidan har jag jämnat dem helt, på insugssidan är de ännu på hälft, men ska jämnas. Möjligen kommer ventilerna att slitas snabbare med detta, men prestandamässigt kan jag inte tro annat än att det är en bra idé för skillnaden i hur det ser ut är stor! Kanalerna blir öppna, jämna och fina. Förutom detta har jag inte förstorat kanalerna nämnvärt, utan bara försökt få enhetliga mjuka passager fram till ventilerna.

Det ska bli väldigt intressant att se hur bilen beter sig med den nya toppen. Jag kommer inte att förändra någonting annat samtidigt, så det blir enkelt att jämföra. I´ll be back. Word out.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng