Sv: Re: Äkta finsk og-sleeper!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Äkta finsk og-sleeper! Sv: Re: Äkta finsk og-sleeper!

#190254
big nyz
Deltagare

Igår kom det snö igen, så jag tyckte det var en bra dag idag att byta till sommardäck.

Ingen stor sak i sig, men jag hade bestämt att jag samtidigt passar på och byter ut de yttre krängningshämmarbussningar som besiktningsmannen klagade på i januari, putsar upp hjulhusen så jag samtidigt får ta mig en närmare titt på dem samt kapar fjädrarna. Jag räknade med att det skulle ta några timmar, så därför passade jag på att smutsa ner mig en dag jag hade ledigt, nämligen måndag :teeth

Så här såg bilen ut original:

Avstånd skärmkant-navcentrum: 36cm bak, 38 fram. Det har stört mig att den står högre i nosen än i baken, men eftersom jag redan satt en del pengar i fulltryckskonverteringen och allt kringkrafs som därtill hör, beslöt jag att börja med att testa en gratiskapning, så vet jag åtminstone sedan hur en sådan beter sig. Egentligen tycker jag det är jäkla snyggt med ultralåga bilar, kanske beror det på att jag körde Golf innan Saab och tittade på lite för mycket bilder av tyskstukade råttiga Mk1:or med breddade plåtisar, men ville nog mest av nostalgiska skäl ha ett stuk med dippad nos. När jag var liten knatte körde en av byns stora tuffa pojkar en brun Corolla som nog enligt den tidens mått mätt var ”heavily modified”; han hade hissat upp den i baken, sänkt den fram, monterat sportljuddämpare och som kronan på verket satt dit aluminiumfälgar med gigantiskt breda 205:or. Det var en episk bil som för evigt ristat sin estetik i mitt sinne. Stures Corolla! He va greijjor he!

Så i morse, omkring klockan tretton, mobiliserade jag två domkrafter, fjäderpressar och plankstumpar och skred till verket. Jag hade läst på forumen om folk som kämpat med sina fjäderpressar, men att det skulle vara ett sådant fanstyg att ha att göra med fjädrar hade jag väl aldrig kunnat räkna med! Jag vevade upp, drog dit pressarna, vevade ner, och skiten satt fortfarande som berget! Vevade upp, spände mera, sänkte ner, med samma resultat. Ju mer jag pressade ihop mittvarven, desto mera verkade fjäderns ändvarv sträcka ut sig. Till sist lyckades jag rycka ut fjädern med övre änden först, varvid jag omsorgsfullt, vidtagande stor aktning för fjäderpressens gängor, tog bort pressarna med skiftnyckel och hammare.

När jag mätte fjäderns ”öppna” längd och sedan i hjulhuset mätte den minsta längd fjädern måste ha för att sitta stadigt, visade det sig varför jag varit tvungen att spänna så förbenat: fjädern mätte 37,5cm, medan hjulhusets mått var 29cm. Fjädern skulle alltså komprimeras 8,5cm, plus ett par extra cm spelmån.

Nu gällde det alltså att räkna ut hur mycket jag skulle kapa. Skulle bilen sjunka lika mycket som jag kapade? Eller mindre, eftersom fjädern monterad skulle ligga något hopklämd? Jag hade hört om volvopojkar som glatt högg av tre varv, men det lät lite väl monstruöst. Jag ringde en kompis.
– Nå goddagens, hälsade jag. Jag tänkt ring och hör hu mytsi jag ska kaap framfjädrona?
– Ja he får du int jära! sade han.
– Får int ja?

Han förklarade att bilbesiktningen är striktare med sådana saker nuförtiden än när Sture hottade till sin Corolla, och dessutom kunde han av princip inte ge några råd i saken eftersom han arbetar i trafikmyndigheternas tjänst. Efter en stund verkade han dock ha glömt dessa sina principer, och vi skrattade och sa att det där med besiktningen behöver jag ju faktiskt inte tänka på förrän om tio månader. När vi avslutade samtalet hade jag beslutit mig för att ta ett och ett halvt varv.

Den första tråden jag monterade i min APC-härva var tändpulsen. Jag bara öppnade kabelhandsken, räknade kablarna två gånger och satte kvickt avbitaren i tråden. Nu gjorde jag lika. Hörselskydd och skyddsglasögon på, fjädern på gräsmattan under stöveln och vinkelkapen i stålet utan desto mera tänkande. Sedan var den kapad, 5,5cm kortare. Jag sneddade av fjäderändan för att inte få en så brant anläggsyta mot fjädertallriken, och konstaterade att det passade riktigt bra. Jag hade skaffat nya fjädertallrikar och klämde nu ihop fjäder och tallrik tillsammans. På så sätt gick det rätt smidigt att få tillbaka fjädern. Jag spetsade in krängningshämmaren i en ny Powerflex, satte på sommardäcket och konstaterade att det gått fyra timmar.

Andra sidan gick givetvis fortare. Proceduren upprepades, jag smorde in det hela med knogblod som jag hört ska vara så bra, sänkte ner bilen och åkte i ilfart till byabutiken, en kvart före stängningsdags, för att få material till dagens första mål mat. När jag kom hem mätte jag upp mitt nya mått skärmkant-navcentrum: 34,5cm. En 5,5cm avkortning av fjädrarna gav alltså en 3,5cm sänkning:

Nu tycker jag den ser ut så som den borde se ut original. Den fick en naturlig stance, ser inte alls sänkt ut utan bara proportionerlig, balanserad. Och det går ju väl ihop med sleeper-tanken. Den är ju original i baken (än, och dessutom med vinterdojor, än…), och jag är inte säker på ifall jag kommer att röra den där. Möjligen skulle det se bra ut med ytterligare ett par tre centimeters sänk fram, men då kommer å andra sidan katten så nära backen. Speciellt om jag i något skede sätter 3″. Jag ska köra med den så här nu ett tag och se hur det känns.

Eftersmaken är ändå att det inte är en så stor sak att byta/remova/kapa fjädrar. Kommer jag på att jag vill ta mer, så gör jag det.

Borde jag nu få hjulvinklarna justerade?

Over & Out.
Mvh,
Mathias

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng