Sv: Re: Avgasproblem

Forum Modellspecifika forum OG900 Avgasproblem Sv: Re: Avgasproblem

#180593
turbocab
Deltagare

Den tvåpoliga kontakten är förvärming av lambda sonden. Den enpoliga kontakten är signalen för lambdavärde.

Så här står det i boken, den riktiga:

Ta isär kontaktstycket för förvärming, den tvåpoliga. Starta motorn. Du skall nu ha batterispänning (14 Volt) i kontakstycket som går till bilen, mät med voltmeter. Åt andra hållet, mot sonden, skall du mäta Ohm, det skall vara mindre än 10 Ohm vid kall sensor. (Det framgår inte hur mkt det skall vara vid varm motor, troligen mkt mer).

Har du inte spänning, kolla att den svarta kabel är Jordad. Den andra kabeln, GrönRöd, skall gå till bränslepumpsreläet, stift 87B.

Spänningen för Lamdbavärdet mäts i stift 23 i boxen, eller i det enpoliga kontaktstycket, med allt inkopplat om jag förstår det rätt. Den skall pendla mellan 0 och 1 volt. Om inte så är fallet, då skall man kontrollera att stift 23 i boxen har kontakt med sonden via enpoliga kontaktstycket.
Man kan också kontrollmäta att stift 4 är jordat i boxen, en svart kabel går till jord därifrån. EDIT: Man skall inte behöva oschilloskop, spänningen till lambdan mäts med multimeter. Jag har inte gjort det på ett tag, men har bestämt för mig man kunde se fluktuationen tydligt. Boken nämner inte ngt om skåp.

Till sist står det bara byt Sonden eller byt boxen.

Min gissning: Din lambdasond är dålig och måste bytas, detta verkar inte helt ovanligt på og900 nu, och din bil har ju gjort sina modiga mil! Läs ut felkoderna vettja, man kan blinka fram dom genom att jorda en kabel bara.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng