Sv: Re: Balansaxellager ras

Forum Övrigt Guldtrådar Balansaxellager ras Sv: Re: Balansaxellager ras

#66404
tobbe99
Deltagare

Hejsan Jakob!
Ja det där tål att funderas på! Vilket vevlager är det du menar? Jag antar att det är storändan vid vevaxeln du menar. Är det verkligen inte större skillnad på dessa och balansaxellagren menar du?? Jag fick ett tag för mig att det kanske var kolvbultslagringen du menade.

Jaja, vad kan det då bero på. Balansaxeln roterar ju åt samma håll hela tiden, och jag inbillar mig att det är lättare att smutsen letar sig in där. Vevlagren sitter ju mer skyddade mellan vevskivorna, och dessutom tidigare i oljesystemet (närmare oljefiltret)

Vevlager roterar ju dessutom bara en liten bit och dessutom växelvis och drar gissningsvis inte i sig så mycket smuts. Med detta menar jag att lagret inte rör sig långa sträckor -Kan man kalla detta för periferilängd Fuling?- och detta skulle kunna vara en orsak.

Men jag håller med om att det måste vara en himmelsvid skillnad i tryckpåkänning i dessa lager. Förmodligen är det den oscilerande rörelsen och trycket som sliter vevlager, och i fallet balansaxeln är det nog oljebrist och smuts som är orsaken. Troligaste är att något av lagren är under eller överdimensionerat gentemot varandra.
Jag tror också att hade man skött sin V4:a ordentligt från början så hade kanske motorn hållt uppemot 20-25000 mil, och då hade ingen klagat. Hade man haft en något mer tillförlitlig balansaxellagring, så hade den troligen hållt lika länge som vevlagren. Men något måste ju ge upp först, eller hur?
”Tobbe”.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng