Sv: Re: Balansaxellager ras

Forum Övrigt Guldtrådar Balansaxellager ras Sv: Re: Balansaxellager ras

#66398
tobbe99
Deltagare

Ok Fuling!
Av dessa sju ras, var det två som drabbade mig och min Indiskgula 74:a. Dom andra fem har varit på kompisens 95:a från 75 och 96:a från 80. (Det var alltså tre bilar när jag tänker efter) Rasen har kommit smygande så tillvida att man kunnat höra ett tilltagande ihåligt, metalliskt biljud från motorn särskilt på tomgång ca en månad innan ras. Man har också kunnat känna ett ökat radiellt kast men även vid vridning har glappet ökat. När detta har konstaterats, har vi gjort tvärtemot och spänt fläktremmen, självklart i tron att balansaxeln skulle tvingas i bättre ingrepp med kamdrevet, samt hindra axeln från att ”slänga runt” och förstöra mera. När det har gått så här långt hjälper ingenting, men det fattade vi ju inte i början.

Ja, man får väl kalla det totalras! Vi har aldrig tyckt att det var någon ide att riva motorn, och på den tiden ryktades det att just fabriken eller om det var något reservdelslager, hade brunnit ner, och därför skulle det vara omöjligt att få tag i lager till balansaxeln. Kompisen har därför köpt ett antal vrak med bra motorer, av lite olika folk, och sedan har vi lyft ut och sparat motorerna helt enkelt. När det sedan var godnatt med en motor, så har vi helt enkelt hivat ur skiten och satt i en annan. Det var kul ändå. Vi trivs bra ihop när vi mekar, och lärde oss en hel del. Vi provade att låta växellådan sitta kvar i bilen, men övergav snabbt den metoden, eftersom ingående axeln hela tiden ville putta isär fjädrarna i lamellen. Vi har aldrig haft någon motorlyft heller, utan använt en rejäl bräda och en repslinga runt motorn. Kompisen har kvar sina V4:or (och ett par motorer) medan jag slutade med V4 för ca 13, 14 år sedan.

När vi kollat tillståndet på balansaxlarna har vi inte gjort det med lös fläktrem, utan bara kännt på drevglappet. Vi har dock gjort den erfarenheten att om det bara glappar ytterst lite (någon halv till 1 mm ca) vid vridning, så håller motorn ändå ett bra tag till.

Rent allmänt brukar lagerras gå fort. När ytan mattats ut och börjat ”skala sig” så går det fort. Jag antar att V4.ans glidlager slits ut på ett helt annat sätt och är mjukare (babbits??) än stålet i block och axel.

Själv tycker jag att det verkar högst rimligt att ha lite lösare fläktrem efter att ha läst lite olika trådar här på forumet. Detta tänkte aldrig vi på. Troligen skulle några av dom här sju motorerna rasat ändå, eftersom det inte direkt rört sig om några lågmilare.

Lite skadad har jag ju såklart blivit. När jag går där så käckt på skroten och letar 99 och 900-delar, så springer jag ju på en och annan V4. Vad händer då? Jo rent reflexmässigt söker jag över bilen efter ovanliga prylar som blivit kvar, klocka, hatthyllematta, backljuskontakt, backljus (dom små runda) jalusi, sport&rallyratt trivselhylla på instrumenbrädan, reservdunk, friska H4-strålkastare etc, etc. OCH, jag kan aldrig låta bli att ruska i balansaxeln för att kolla om det möjligen var därför som just den bilen hamnat på skroten. I nio fall av tio, konstaterar jag att så är fallet och går därifrån med någon liten pryl och kraftigt oljesmetad högerarm.

”Tobbe”

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng