Sv: Re: Balansaxellager ras

Forum Övrigt Guldtrådar Balansaxellager ras Sv: Re: Balansaxellager ras

#66435
mats jonsson
Deltagare

Originalfiltret till V4 har ett annat öppningstryck för bypassventilen än Volvos motsvarande original. Dessutom är flödesegenskaperna olika. Alltså: Genomflödet av olja vid ett visst tryck och en viss temperatur är olika. Den enda likhet som finns är i princip yttre mått och form. Det fanns någon test om detta för tjugotalet år sedan.

I en annan test som Teknikens Värld (tror jag eller möjligen Vi Bilägare) gjorde så var det något piratfilter vars övertrycksventil inte öppnade alls. Filtret sprängdes vid testen.

Spänner man remmen för hårt så blir den radiella belastningen tämligen hög. Och med original fläktrem så måste man spänna hårt för att slippa remtjut. Därför är moderna tandade remmar att föredra eftersom dessa inte behöver lika hög förspänning.

När det gäller tomgången på bilar med automatchoke så kan man ställa ner vartalet. Likaså på bilar med manuell choke. Först ska man kolla att bimetallfjädern är rätt injusterad och därefter ska man kontrollera och eventuellt justera snabbtomgången vilket beskrivs i verkstadshandboken.

Det finns de som har teorier om att balansaxelhaverier sker oftare på svarta motorer än blåa. Och så finns det de som hävdar att det sker oftare på svarta motorer från senare delen av 70-talet jämfört med tidigt 70-tal och att en orsak ska vara att Fords verktyg var slitna. Själv har jag ingen aning. Jag vet inte ens vad som skiljer svarta och blåa motorer åt men oavsett om gjutformarna var slitna eller ej så ska inte detta påverka balansaxellagrens funktion då lagerlägena är arborrade.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng