Sv: Re: Balansaxellager ras

Forum Övrigt Guldtrådar Balansaxellager ras Sv: Re: Balansaxellager ras

#66483
mats jonsson
Deltagare

Kanske vi ska låta Martin öppna ett forum för Monark?

Jo det är en Monarscoot som jag har. Det står så på emblemet i alla fall. Egentligen heter min modell MCB1263.

Det är rätt att de från början, tror att det var 1957, var försedda med en ILO Piano-motor med trampor. Och så hade de inte teleskopgaffel utan det var någon slags torsionsfjädring. har glömt det korrekta namnet.

Under tidigt sextiotal så introducerade man samma moped med kick. Fortfarande med ILO Piano-motorn. Den med kuggremmen ni vet.. Efter något år, möjligen 1961 eller kanske redan 1960, så kom teleskopgaffeln. Runt gissningsvis 63-64 kom HVA:s hederliga Flinta in i ramen och även den hade kick. Fördelen med kickmotorerna är ju fotplattorna.

Speciellt mycket utvecklades inte de här pjäserna sedan utan man kastade om lite i färgsättningen. På slutet blev bakkåporna vita med kulörta vingar. Tidigare var det tvärt om. Och så smög man i mitten på 60-talet in en Sachsmotor som alternativ. Skrammelsachs. En sådan där man hör skramlet ifrån på kilometeravstånd..

Det har sagts mig att min är en -68. Det verkar kunna stämma jämfört med broschyrer och dylikt. Den har bara gått 195 mil och den enda tidigare brukaren lär ha varit en nunna vid Vadstena Kloster som körde den en 3-4 år innan hon slutligen med vår herres hjälp lyckades få körkort. Moppen var inte tankad sedan 1972 och soppan luktade obeskrivligt. Det var säkert 1hg bly per liter i den soppan.

Man kan ju konstatera att det inte längre är lätt att få tag i reservdelar. Har åkt runt till cykelaffärer i både Katrineholm och i Norrköping och de ruskar på huvudena. Man kan inte längre köpa ett ställbart munstycke till en Bing-förgasare. Under Hobbex glansdagar kunde man köpa ställbara munstycken med wire och då placerade man en ratt på styret. De här monarscooterna är ju designade så att det är svårt att komma åt munstyckena. Ännu värre är det faktum att de är utrustade med Encarvi-förgasare och till dessa är det inte lätt att finna grejor.

Jag var på Örebromarknaden nyss för att leta moppegrejor. Säkert 20-25% av marknaden var mopedrelaterad. 5000 spänn för en risig Zlödapp -75. 11000 spänn för en orenoverad rostig Zlödapp Combinette Sport -61. Brrr. Och de man fajtas med i moppelådorna är inte de fredliga Saabåkarna. Nix. Var man än ser så är det tatuerade armar, hästsvansar och skinnvästar med MC Angels på ryggen. Jag kom över nya navborstar. Sådana där i gult rött blått och något mer. Till en cykel. Killen hade två påsar så jag köpte båda. För 50:- styck. De går ju att skarva. Hann bara roffa åt mig dom så kom det en kille och bjöd det dubbla för dem utan att fråga vad jag hade betalat. Han hade just köpt en filad cylinder till sin Dakota som han hade köpt ute på parkeringen. Helsjukt. Själv köpte jag en ny strut för 20:-, nya motorhandskar från armén för 20:- och armèns motorbrillor med femdubbelt seende för 40:-. Kommer ihåg dem från lumpartiden. Var livsfarligt när vi körde enduro nattetid med Jaworna och Qvarnorna. En stig blev plötslig fem i vissa lägen.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng