Sv: Re: Balansfaktor för en 1730cc

Forum Övrigt SSR Balansfaktor för en 1730cc Sv: Re: Balansfaktor för en 1730cc

truls herland
Deltagare

Med balansfaktor så menas kolvens och vevstakens övre 1/3-del i förhållande till den cylinderns totala motvikt. Alltså vikten av vevaxeln. För en 4:a så blir det ju 1/4 av vevaxelns totalvikt per cylinder.

Anledningen är att massan i motviken balaserar ut kolvens vikt + masskrafter som man får av last+varvtal. Vid vissa varvtal kan det uppkomma resonans så att enn viss vibrationsfrekvens överlagras och ökar i amplitud = ett helvetes ljud.

nu är jag inte någon expert i ämnet, men jag har utforskat ämnet för andra motorer som har dubbel förmåga att vibrera överlag.

Har fått berättat för mig att en multicylinder med likformig gång inte behöver någon balansfaktor. för mitt fall var den en en-cylindrig motor, som inte har någon utjämning mellan cylindrarna.

Jämför en 6:a och en 3:a som har lika antal momentpulser per varv. Jämför en 2-t med GT och std vev. ingen stor skillnad.

Vill rekommendera dig att ta reda på vad en olikformig 4:a har för balansfaktor och lägga sig någonting där i mellan. v8:or är nog bra att titta på, men använd det inte som ett riktvärde.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng