Sv: Re: Bantning inför släptransport?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bantning inför släptransport? Sv: Re: Bantning inför släptransport?

#200523

Sant om tjänstevikten, men det som står i verkstadshandboken uppfattar jag som tjänstevikt EXKLUSIVE förare. En 96 V4 uppges väga 905-930 kg startklar och fulltankad beroende på årsmodell. Tjänstevikten för min 75B är 1000 kg enligt Transportstyrelsen så det verkar stämma.

Det slog mig idag att jag har en tow-bar till volvovalpen och på denna har jag svetsat ihop ett fäste för att bogsera V4, dock med feta ”radiobilsgummistötfångaren”. Detta fäste passar alltså inte på en äldre 96:a med kromfösare. Jag antar att också plattjärnen mellan stötfångare och kaross ser helt annorlunda ut.
Tow-bar är en helt förträfflig bogsermetod och enligt min gamla SFRO bygghandbok är bogsermetoden att jämföra med dollykärra, d.v.s. det behövs varken styrman eller trafikförsäkring till det dragna fordonet. Visserligen är det låg bogserfart som gäller men jag kör ändå sällan fortare än 60 med volvovalpen.

Vet inte hur kexig hämtbilen är men den såg åtminstone ganska ok ut på utsidan. Är den helt rutten i nosen är tow-bar en dålig idé. Jag vågar heller inte lita på att stötfångarfästena för 76:an passar på en äldre bil. Sedan finns ju också den höga sannolikheten att hämtgurkan sitter fast i bromsarna så det blir nog kärra i vilket fall.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng