Sv: Re: Batteriböj speedparts

Forum Modellspecifika forum OG900 Batteriböj speedparts Sv: Re: Batteriböj speedparts

#193948
saabaero
Deltagare

Att en öppnare kat gör skillnad finns det många exempel på.
9000 Aero är ett typiskt exempel där detta visar sig.
3″ system med org = inga problem
3″ system med racekat = skenande grundladdtryck
På dessa bilar är det helt uppenbart att katen gör stor skillnad i flöde.

På en og900 med org batteriböj är det mycket troligt att batteriböjen är den stora boven, men tar man bort den strypningen lär det vara katen som är nästa propp.
Man ska också ha klart för sig att den eventuella extra effekt man får infinner sig kring maxvarv och det är sällan man känner nån herrejössesskillnad i det området utan att mäta. Även mätning kan vara lite besvärligt pga en T16 ofta är ganska ”väderberoende” 🙂

Rent teoretiskt ger ett öppnare avgassystem tidigare laddtryck, mindre effektförlust över turbinen, bättre flöde på höga varv, lägre avgastemp mm.
Om det sen är värt pengarna och jobbet att montera en bättre kat är nog upp till var å en att avgöra.

En sniklösning brukar vara att förse org katen med grövre anslutningareftersom de ofta har klenare dimension än övriga avgassystemet. Om det sen gör nån skillnad förutom att det känns bättre, det är frågan 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng