Sv: Re: Bekräfta AeroS 92?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bekräfta AeroS 92? / Sv: Re: Bekräfta AeroS 92?

    mars 28, 2015 at 12:45 #202793

    I utlandet hette bilarna “TurboS”, man ser ofta “16S” som beteckning på en äkta 900 Aero. Däremot här i Sverige har bilarna alltid bara hetat Saab 900 Aero, från 1984 till 1993. Fram till och med 1990 så hade dom inga emblem heller som skiljde en äkta 900 Aero från en vanlig turbo, man fick titta på hur dom var reggade samt utrustning till viss del.

    1991 så fick alla 900 Aero i Sverige, Coupe och Cab, emblemet “TurboS” baktill. Det betyder dock inte att det finns nåt som heter “Aero S” utan bilarna hette alltjämt 900 Aero bara. Din bil, svart med Mocka stolar, låter ju onekligen som en äkta 900 Aero, och det faktum att din är reggad som en dylik bekräftar det hela. Du har en 900 Aero, kort och gott. Grattis!

    För att krångla till det hela så såldes det en hel uppsjö bilar utomlands, som ofta idag kallas “Aero S”. Det är lätt-tryckare, dvs 900S med 145 hästar som från fabrik fick bra utrustning och ett Aero-kit monterat. Dessa dyker ofta upp som “äkta 16S” i utlandet, men är det alltså inte och det finns mkt bedrägeri här. En äkta 900 Aero, eller 900 16S, har alltid den riktiga 175 hästars maskinen, med IC. Det är lite av en djungel och olika marknadsutföranden mm påverkar ju också. Däremot tror jag mig aldrig ha sett en “900 Aero S” med 145 hk och Mocca-stolarna från fabrik. Dom var helt förunnade fullturbo modellen, men jag är inte 100% på detta heller. Saab är ju faktiskt också undantagens land, och även Saab ville ju sälja och om kunden trodde att hans 900S var en “Aero” så var väl inte Saab ledsna för det heller, dom sålde ju en bil. Och Aeroplasten lär man ha fått betala dyrt för…..

    I sverige så är ju en 900 Aero 1991 och framåt mkt ovanlig, det såldes bara ett tiotal bilar totalt dessa år, 1991 var vanligast, 1992 färre och 1993 var det väl bara 4 (!) bilar. Helt galet få! Det vanligaste sättet att plocka en äkta Aero är på just inredningen, med mocka-stolar. Dom skall även ha taklucka. ( ja, det finns nåt enstaka undantag, nån forum-bil har ju faktiskt inte luckan men är ändå Aero….).

    Däremot är det lustigt du säger att det är vanligare med Blå och röd. Röd håller jag med om, men blå finns det idag bara 3 bilar totalt i landet som är, alltså 900Aero. En är trimmbil och ombyggd, en är ännu värre trimbil och skall lackas svart (!), den finns på Garaget. Helt original 900 Aero i Lemansblå finns i Sverige idag bara en enda bil, den blåa TurboS 1992 som jag importerade från Italien för två år sen, den bor numera i Skåne. (såklart kan det tillkommit mer importer, det har jag ingen aning om!). Det dyker däremot upp en och annan blå 900S dock med fullt Aerokit, som då ofta kallas “900 Aero” av sina ägare. Det anser ju då jag är fel, däremot inte är sagt att det är dåliga bilar…. Jag blev själv sjukt djäkla sugen på den Platana grå 900S från belgien som dök upp nyligen på blocket….. Och det är ju mkt lätt att förvandla en 900S 145hk till fullturbo 175hk, bara en IC och lite APC-tjafs så är man klar!

    Det här med emblemen är ju lite trist också, jag tycker det är sjukt naket utan. Men man hade tom en kod på fabriken för emblemlöst utförande på bilen, dvs det gick att beställa den så, och väldigt ofta är bilarna helt utan emblem nere på kontinenten. Andra loosar dom efter omlack. Jag skulle själv gå igenom mkt strul för att hitta emblemen till bilen. “TurboS” emblemet gick för några år sen att köpa löst på Saab fortfarande, kolla om det är möjligt ännu? Det fanns kvar till just CC bilarna, inte till Cab. (som ju är platt….)