Sv: Re: Bilder och tips på portning av toppar

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bilder och tips på portning av toppar Sv: Re: Bilder och tips på portning av toppar

#30305
rallysaaben
Deltagare

Jag har också saab sport o rallys manual, men jag valde att inte använda den som mall av den enkla anledningen att jag inte tror på iden som den och dåtidens trimningsmanualer bygger på, nämligen:
”Så stort hål som möjligt=mest effekt”
Jag tror att RÄTT storlek och utformning ger mest effekt. (mina toppar är alltså inte helt optimala!)
Jag menar, kolla bara på dubbelblåstopparna, utblåshålen på dom räcker ju typ till för en lastbilsV8 på 500hk, om dom hade haft hälften så stora utblås så hade man kunnat få ur mer effekt än man fick.

Jag tror också att en anledning till att man portade så mycket som möjligt kan ha berott på att man hade för dåliga kamprofiler, och då blev det väl till att försöka kompensera för det och då portade man mer istället,
nu kan man ju köpa en betydligt mer optimerad kam som ger mer effekt med mindre portade toppar.

Sen tycker jag inte att man ska fila bort ventilstyrningarna, v4motorn har onödigt korta styrningar redan original, då är det bättre att göra som jag och kona av dom och behålla längden oförändrad, annars får man bara onödigt kort livslängd på styrningar, ventiler och ventilsäten.

Sen undrar jag lite vad som kan vara rätt när det gäller flödet, ska man ha så bra/mycket flöde som möjligt? I så fall borde ju så stort hål som möjligt var det bästa, eller?

/Anders.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng