Sv: Re: bilskrotning…??

Forum / Övrigt / Off Topic / bilskrotning…?? / Sv: Re: bilskrotning…??

    maj 9, 2006 at 19:35 #94703

    Det här är ett ämne som under de senaste åren gett upphov till mycken ryktesspridning, med ordentligt skiftande sanningshalt.

    Bra att du tog upp detta Åke, ryktena är ofta luftfladder och de florerar lite varstans. Tyvärr skapar dessa ofta mer oro än vad som är nödvändigt.

    Tänker i alla fall devalvera den i tråden diskuterade farhågan till nästan nollvärde… lite raka och riktiga fakta kommer här.

    Till att börja med så kan vi ju halvera kostnadskonsekvensen med en gång. Skatt och försäkringsplikt säger ryktena… över hälften av de aktuella bilarna är över trettio år och därmed innefattas de i den svenska skattefriheten för nämnda åldersgrupp. Ett framsteg och tillika erkännande av veteranfordonshobbyn som klubbades igenom och verkställdes 1994, idag knappast på tapeten för avveckling. I alla fall finns inget (eller har någon läst?) i beslutande politiska instansers förslagsordningar som tyder på det.

    Som du skriver Ulf så ryktas det om lagstiftat kontrollsystem och även förbud inom vissa EU-länder mot att inneha bilar som inte brukas, så även rena samlarfordon.

    Talade i kväll med en god vän tillika SSK:are i Tyskland, väl insatt i reglerna där. Han berättade följande, att för några år sedan började deras motsvarighet till vårt VV att skicka ut förfrågningar till ägare av avställda bilar, rörande uppställningplats, anledning till att bilen ej användes utan var avställd o dyl. Detta för att kunna lagstadga en slags rapporteringsplikt från ägarens sida hur fordonet handhades. Syftat var enbart att komma åt folk som mer eller mindre dumpade rena vrak i naturen så att de utgjorde negativ miljöpåverkan, inte att komma åt seriöst bevarade samlarbilar (även objekt), väl uppställda i lador. Projektet rann ut i sanden och i dagsläget förekommer inget ifrågasättande eller frågeställningspolicy från någon tysk myndighet till nämnda kategori bilägare. Ingen avgiftsdebitering/försäkringsplikt förekommer heller, de har inte ens något som motsvarar vår (humana) lilla registerhållningsavgift.

    En story som vida återgavs i motorpressen, även här i Sverige, var om en tysk man som
    ”av myndigheterna tvingats skrota sin samling Fiat-bilar.”
    Min gode vän berättade i kväll sanningen bakom detta;

    Mannen hade ett antal äldre Fiat stod på sin villatomt, tröttnade på objekten då han insåg hur rostiga de var, och beslöt sig för att skrota alltsammans. Vilket också skedde, men märk väl, på hans eget initativ. I efterhand kom ett åtal från miljömyndigheterna, för nedskräpning… De fann att det måste röra sig om skrot, och inte om samlarbilar med värde att sparas på lämpligt ställe, och detta eftersom bilarna efter år av förvaring på mannens tomt—just– skrotats…

    En annan fet lufthöna kom en gång ur en fjäder…. denna gång hände det runt 1992 och motormedia ( även ett mycket känt svensk sådant) rapporterade att ” i Belgien får inte bilar äldre än 25 år föras längre än 100 km från hemorten och inte heller framföras i mörker. Liknade regelverk att vänta inom fler EU-länder.” En belgisk Saabentusiast hälsade på mig 1994 och förklarade: Detta var försäkringsvillkor från ett enda bolag, rörande en speciell entusiastfordonsförsäkring. Absolut inte generella lagar gällande alla äldre åk i hela landet.

    I nuläget har i alla fall jag inte hört/läst något som verkligen pekar mot att Sverige skulle gå i spetsen för någon sådan här förändring, men visst finns all anledning för MHRF att
    vara vakna och ständigt hålla sig up-to-date med ideutkast liknande detta, för sådana kan ju alltid uppkomma….. / så ta ´t lugnt ni som har (1?) avställt åk, eller kanske flera.

    /Matthias R

    PS Niklas ska du skrota de där 40 99:orna
    så hittar du väl garanterat 4 fräscha skärmkantskromlister åt mig ??
    Behöver snart!