Sv: Re: Bromsar, chassi, drivknutar.

Forum Övrigt SSR Bromsar, chassi, drivknutar. Sv: Re: Bromsar, chassi, drivknutar.

#82730

Kan kanske hjälpa Dig med svar på en del av frågorna.

Angående byte av bromsar:
Min Saab 93B ´58 ”Miss Piggy” har begåvats med 4-växlad låda från en 66:a (som har stålknutar), skivbromsar och drivaxlar från V4 (som passar med lådan o knutarna), bakre bromssköldar från V4 med dito cylindrar. Har behållit bromshuvudcylindern. Trodde jag skulle få dit en från 1964; den fick dock ej plats. Har bytt alla bromsrör o slangar för att passa till gängtyp V4 (dock enkrets). Fick fixa till en ”egen” förgrening bak. Byte av handbromsvajrar; V4:ans passade då givetvis bra.
Besiktigades med detta i höstas. Jag förklarade vad jag gjort och besikningsmannens kommentar blev: ”Den har ju blivit bättre och säkrare”!
Nu har jag fått tag i ett rattställ från en 95 ´62 som är ju är fyrväxlad och inte har backväxellås. När jag besiktigade hade ju jag med gamla rattstället delvis spegelvända växellägen. Jag förklarade detta. Man ”grymtade” lite men accepterade. Hade också bytt alla kulbultar och p-ändar i framvagnen. Bilen gick igenom trots läckande växellåda och kylsystem.

Vad avser gummiknutarna körde ju vi som var med innan stålknutarna kom också trimmat. Och det fick gå! Annat fanns inte. De tål en del om de är hela, men andra kan kanske mer i detta ämne!

Nu ska det in en ´66-motor med tre förgasare. Kylaren är bytt till en större från från 96:a kompletterad med elfläkt.

OBS; alla originalgrejor är sparade, så jag vill inte ha något påhopp om ”ej original”. Sen kan tyckas vad man vill om förändringar på en bil. Vissa renoverar till ”bättre än ny”, andra bygger om för att man vill experimentera, prova, skruva, köra och ha roligt. Jag tillhör den senare kategorien. Detta 93-projekt ”för mig tillbaka” till den tid då jag åkte i skogen och hade kul …

Bilen har Sonettfälgar med 175-65 och ska så småningom sänkas lite och ses över vad avser fjädrar och stötdämpare.

Tänk om jag kunde få tag i en bra inredning också. Har tänkt mig äldre typ av rallystolar. Bälten måste givetvis till.

Lycka till med Ditt bygge!

Ta en titt på min hemsida!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng