Sv: Re: Bromsbelägg och bromsgnissel V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bromsbelägg och bromsgnissel V4 Sv: Re: Bromsbelägg och bromsgnissel V4

#73007

Jo, monteringssats är bra, det underlättar, men inte absolut nödvändigt.
Vad Bengt menade i den tråden var nog det som Fuling beskrev som ”stor polygrip”. För att du ska få plats med de nya beläggen måste du alltså pressa in kolven. Jag brukar göra detta med hjälp av en vanlig tving, men stor polygrip funkar nog lika bra. När kolven har varit ute ur cylindern (vilket den har varit när man har slitna belägg) så kan man ju tvätta av den med lite nafta så glider den in lättare smutset kan ju göra att man sabbar kolven när den trycks in.
Såvida någon inte har fyllt på för mycket bromsvätska i behållaren i motorummet så borde det inte rinna ut något. Med nerslitna belägg så bör nivån vara en bit under max-strecket.
Om du misstänker att nivån är för hög och att det kommer att läcka ut, så kan man ju först ta ut lite bromsvätska från någon nippel, exempelvis de främre bromscylindrarnas luftningsnipplar.

Om du plockar loss hela oket utan att ta bort klotsarna först så kommer de att ”ramla ur bakvägen”, hmm… ganska bekvämt faktiskt, fast jag har aldrig gjort så.
När oket är bortskruvat (om du nu får bort eländet) så kommer dess enda kontakt med bilen vara bromsslangen, det kan ju vara bra om den inte hänger i bromsslangen så att den går sönder, ta nån liten öl-back eller nåt att lägga den på så att slangen besparas denna onödiga påkänning.
Mycket att tänka på. Men som vanligt fattar man allt så fort man börjar skruva.
/Raz
PS. Finns inget man blir så skitig av som att meka med bromsar.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng