Sv: Re: Bromsok…

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bromsok… / Sv: Re: Bromsok…

    augusti 29, 2002 at 14:01 #65165

    Hejsan igen!!
    Tja, Kent och Fuling, då skall jag utveckla mig lite mer. Det är riktigt att det går åt våld, 556 och svordomar när oken väl börjat kärva. MEN, verkstadshandboken säger faktiskt att man skall olja in oken en, eller om det t.o.m är två gånger om året. Gör man det, så brukar dom fungera. Naturligtvis kan det kärva i kolvarna som på alla andra ok också. Oftast är ju problemet att dom kärvar i den flytande mekaniken. Ja sen går det som det går, folk struntar i att smörja, rosten kommer, slitage uppstår, vilket senare leder till en viss byrålådseffekt och då sitter det fast. Jag har själv haft problem med ok som bara varit ett år gamla pga för många tvättar med avfettningsmedel på vintern. Då sköljs oljan bort och rosten tar fart. Om man får leat upp ett ok som inte hunnit slitas ner för mycket på glidytorna, så brukar olja räcka. Är oket mycket slitet bör man såklart byta. Självklart vill SAAB sälja ok, men man kan gott göra ett försök som jag beskrev ovan. Det är ändå viss skillnad på 640:- och kanske över 3500:- för att få oken bytta. Och har man då inte lärt sig smörja, så är dom oken också bywest efter ca två år. Säkert tycker ni nu att jag är både optimist och besserwisser, men jag har både lyckats få gamla ok att funka bra, men även sabbat ett nytt för att jag struntade i att smörja. Lycka till!
    ”Tobbe”