Sv: Re: Bubblor efter byte av toppackning

Forum Modellspecifika forum 90/99 Bubblor efter byte av toppackning Sv: Re: Bubblor efter byte av toppackning

#85816
matthias r
Deltagare

Planade du toppen innan den sattes tillbaka?

Jag gör det alltid med aluminiumtoppar!!

Försvinner inte vitröken efter sista efterdraget är det nog tyvärr bara att att lyfta locket igen,
hyvla till det och inhandla ny packning. Kolla noga efter sprickbildning på tätningsplanet, särskilt mellan cylindrarna, men även en bit in i kylkanalerna!

Minimal skevhet eller ffa ojämnhet orsakar otäthet. En topp som inte varit ute för överhettning, inte verkar ha sprickbildning och vid kontroll med glasskiva och olja verkar tämligen plan brukar klara sig med 0,1 mm planing. Då är den absolut 100% och man är helt garderad mot problem.

Toppar som blivit skeva kräver i regel givetvis mer bearbetning, upp till 0,7-0,8 är inget ovanligt. Sedan är det ju upp till var och en om man vill ta lite mer för att skrämma rovan lite när man ändå håller på.

Blocket putsas av med putsduk typ Scotch-Brite tills ytan känns OK (viktigt). Håll helst fram dammsugaren medan putsningen görs så att så lite damm som möjligt söker sig in i förbränningsrummen/ Matte R

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng