Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Bygga 4-växlad låda, recept? › Sv: Re: Bygga 4-växlad låda, recept?
Ojojojoj, vad det såg komplicerat ut att jobba med lådan! Det här blir något att bita i, utan tvekan.
Primär får jag väl testa mig fram med. Tror jag har 5:an och 6:an på gården. Provar dem först. Har hann Jörgen sagt att det skall vara så hög som möjligt så lär jag ju åtminstone prova 6:an i utgångsläget.
Stum spännhylsa köper jag rakt av (finlir att få till den!). Likaså att locket skall vara kraftigt. Däremot har jag inte riktigt klippt det där med växelförargaffel i stål. Vad är de gjorda av i original då? 😳
Primärhuset bör f.ö vara kokillgjutet och det kan gärna förstärkas, dvs montera stödlager i diffhuslocket.
Hänger inte med här. Jag är lite för grön på området. Kan du utveckla lite SaabAero?
När det kommer till motorn hade jag tänkt att absolut inte bygga med turbo. Jag vet att det är lite som att svära i kyrkan, men jag har aldrig riktigt kommit överens med turbo. Har förvisso inte kört 900 med turbo, men en hel del andra bilar. Detta är inte så viktigt just nu. Växellådan lär ju ta ett tag….
Skall förtydliga vad jag skulle vilja göra. Jag vill bygga en skapligt vass och driftsäker gatbil. Inte banbil, men den kan i.o.f.s. få utvecklas till sådan, på lång sikt. Det skall vara originalgrejer så långt det går och är vettigt. Tanken är att ha en motor som andas bra, har vettig/a kamaxel/lar och som har försvarlig bränsleförbrukning. Alltså, som känns användbar och potent. Jag har inget hästkraftsmål utan skulle vilja bygga något relativt bra, som sedan kan utvecklas över tid.
/Mattias