Sv: Re: Byta till skivor på en TT-64

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Byta till skivor på en TT-64 Sv: Re: Byta till skivor på en TT-64

#148221
matthias r
Deltagare

Att svenskans nav är detsamma som norskans hubb skriver jag ju härovan med hjälp av parentesen!! Men nu håller ni på att hoppa över att det är fler grejor än själva navet som behöver bytas för den ombyggnad Anders vill göra. Vi måste nog klargöra delbenämningarna lite.

Styrspindelhus och nav är inte samma komponent(se bilder),. men bägge måste bytas på en standard 93/95/96 med trumbromsar då man bygger om till V4:ans skivbromsar:

Styrspindelhuset; även benämt lagerhus eller hjulspindel, därför att V4:ans har fästöron för bromsoken.

Hjulnavet; därför att det utgör fästplatta för bromsskivan. Därmed ersätter den bromstrumman som drivlinans yttersta del innan hjulet.(hjulbultmönstret på V4:ans nav är helt lika med de fem-bultade trummornas.)
Efter att dina drivaxlar monterats till huset monteras bromsköld, nav med skiva, ok och belägg.

Men—allt här ovan är bara komponentdefinition och detaljerad monteringsväg! I själva verket är det precis så busenkelt som Arild skriver. Det som är bolt-on, är nämligen hela ”framvagnshalvan” enligt bild.

Enheten på bilden är alltså V4:ans, och för att kunna användas vid ombyggnad från trum till skivbromsar gäller:

* Till en 1966 års 95/96 med trumbromsar, passar den rakt på bilen med drivaxel och allt.
Medbringarna på lådan är nämligen samma som V4:ans. Enda del som behöver bytas . utöver”framvagnshalvan” är bromsslangen. (V4:ans används).

• Till en Saab 95/96 1961-65 används samma framvagnshalva utom själva drivaxeln. Där måste man använda sig av 1965 års d:o och montera den i V4-framvagnshalvans drivknut. Sedan är det bara att ”bolt-on”, och-65 drivaxeln används alltså då den är avsedd för inre drivknut av gummityp och yttre av V4:ans utförande. Slutligen kommer bromsslangbyte, V4:ans gäller, och dess gängor passar mot röret som kommer ut från motorrummet
.
• Till en 93, 95, eller 96 av årsmodeller mellan 1956-61 gäller samma förhållande som för 1961-65, med tillägget att även bromsrörsystemet i bilen måste anpassas, då det har en annan nippelgänga. Men detta är en annan historia som säkert är omskriven tidigare här på forumet.

Som sagt är rubbet mycket enkelt att montera på bilen. Antingen kan du alltså ta en komplett framvagnshalva(fr V4) som du vet är schysst ( i ditt fall får du ju alltså sätta -65 driven i
ytterknuten). Eller plocka ihop delarna vid bänken, och vid behov uppdatera lager och damask etc. Även på detta vis får du slutligen en enhet klar att skruvas dit!

Tur att enheten är smidig att byta, eller hur Fredrik, för det händer väl mellan sträckorna….

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng