Sv: Re: Byta till slutväxel med högre utväxling?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Byta till slutväxel med högre utväxling? Sv: Re: Byta till slutväxel med högre utväxling?

#44355

Tja, vi är ju redan långt från ämnet i trådrubriken och nu när Alternativ.nu tycks vara på väg att öppna filial i saabforumet är det ju bara å fläska på! :CE

Det påstående jag hört om biltillverkning och miljö är att det finns ett begrepp som heter ”grå energi” och att det handlar om den energimängd eller miljöbelastning själva tillverkningen av en produkt innebär. Enligt påståendet ska den ”grå energin” för en nyproducerad bil vara lika med eller större än den energimängd/miljöbelastning bilen förbrukar/orsakar under sin livslängd. Jag har aldrig fått detta bekräftat men jag tror det ligger så pass mycket i påståendet att jag med gott samvete känner mig som något av en miljöaktivist genom att ha svurit på att aldrig mer köpa en bil som inte är veteran.

Men någonstans går det så klart en gräns och en bil som lämnar ett snigelspår av läckande olja på gatan är det nog bättre att skrota, smälta ner och stampa fram en ny bil utav. Så här bland saabvänner kan man nog också med handen på hjärtat fundera lite extra på vilken sida om gränsen tvåtaktarna hamnar… Men ser man till den mindre materialåtgången och kortare produktionstiden (samt att lamporna inte behöver vara tända lika länge i ingenjörernas kontor) kanske tvåtaktarna ändå inte är så usla som de politiskt korrekta påstår. När jag ändå har ångan uppe kastar jag mig glatt över lågenergilampehysterin: Det är förvisso sant att glödlampor är hejdlösa energitjuvar men samtidigt som man förbjudit dessa säljs direktverkande elradiatorer till löjligt låga priser. Men politiker har väl knappast betalt för att lägga sin tid på att se helheter?

Den absolut bästa miljöinsatsen beträffande personbilarna vore kanske att slopa vägsaltet och subventionera ombyggnad av äldre motorer till insprutning och katalysator?

Sant att krocksäkerheten blivit radikalt bättre de senaste 30 åren men jag hörde en gång om (ännu ett påstående) om en trafiksäkerhetsforskare som ansåg att den största förbättringen i olycksstatistiken enkelt skulle kunna ordnas genom att montera ett knivblad i mitten av alla bilars ratt och ta bort säkerhetsbältena. Brutalt och dumt men ändå något att tänka på!

Hur som helst skulle jag väldigt gärna vilja få ner motorvarvet på min saab!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng