Sv: Re: Byta till slutväxel med högre utväxling?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Byta till slutväxel med högre utväxling? / Sv: Re: Byta till slutväxel med högre utväxling?

    april 27, 2012 at 21:12 #42871

    Nä fyyy vilket tråkigt realistiskt svar på en så trevlig fråga! 😀

    Även jag har en trist realistisk sida (jag gärna förtränger) men jag är väldigt nyfiken på vad det faktiskt finns för utväxlingar till V4:an. Det enda jag läst mig till om 96-lådorna är att man kan mickla till sig lägre utväxling med delar från tvåtaktslådorna och att det finns olika drevsatser och slutväxlar för rally men att det också är handlar om HÖGRE varvtal.

    Att sänka motorvarvet borde kunna ge en avsevärt minskad förbrukning, åtminstone 10-20% gissar jag. Om det inte vore för fiberdrevet på balansaxeln skulle jag kanske ge mig på att bygga en överväxel via remskivan framtill men den vägen kan man inte ta ut många hästkrafter på en V4 utan att det blir fibermüsli i oljetråget… :wrench

    Jag har sökt efter alternativa växellådor, gärna femväxlat, men då får man det trångt om fötterna. Är man riktig händig med svarv och fräsmaskin kanske det kunde gå att plocka ut kraften genom något hål i växellådan till en femte växel men då snackar vi riktigt avancerade byggen…

    Jag antar att det mest ekonomiska sättet att få ner varvtalet är att skaffa större framdäck. Jag hade för nästan 20 år sedan 195:or med 80-profil runt om på min dåvarande Saab 96 men den var (eh, minst sagt) modifierad så det var inga problem i skärmarna. Efter det satte jag dit ÄNNU STÖRRE däck och sedan pajade ettans växel men jag körde så säkert i ett års tid utan större problem. Saaben ÄR lågt växlad! I framskärmarna borde man få i lite större däck än 165 på en originalbil tycker jag. Baktill är 165/80 nära gränsen.

    V4:an är knappast det optimala valet för eco-driving om man jagar absolut förbrukning. Däremot är det ju inget som hindrar att man tävlar med sig själv och jagar en relativ förbättring. Jag har sista åren trillat dit för denna körstil och blivit rena eco-pundaren. -Till medtrafikanternas förtvivlan och höga blodtryck ska kanske tilläggas… :mrgreen:

    Jag överskrider sällan 90 på mätaren, oftast håller jag mig strax under. Sedan i höstas har jag loggat varenda tankning och snittar på ca 7,2 om jag tar bort högre värden som beror på stressiga dagar och bänglig trafik. Några gånger har jag klarat ca 6,8 t.o.m. med en del stadskörning inräknad och ändå haft mätaren på ca 85 så fort jag fått den lagliga chansen. Tror det är rätt bra för en så pass stor och högvarvig förgasarmotor, även om karossen torde vara ganska aerodynamisk.

    Drar det kanske ihop sig till fler forumtrådar om eco-drivning och andra snål-relaterade ämnen? Tydligen är det inte bara jag som är tokig på detta sätt. :AP