Sv: Re: Byta till slutväxel med högre utväxling?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Byta till slutväxel med högre utväxling? Sv: Re: Byta till slutväxel med högre utväxling?

#42880

John Ahlberg
Deltagare

Med risk att låta tjatig över min egen inbillade förträfflighet passar jag på att nämna mitt recept till ett fulfix som ganska säkert lovar minst 10% minskad förbrukning på en gammal skrotbil: HALVERA MOTORN! :wrench

Jag är väldigt sugen på att prova detta med en V4 efter de framgångsrika 4000 milen med en skruttig Fiat 127. Kort och gott går det ut på att plocka ur två kolvar och sätta motsvarande ventiler ur funktion. Friktionsförlusterna minskar, pumpförlusterna likaså, men troligen viktigast arbetar motorn med betydligt högre kompressions- och förbränningstryck när man nästan hela tiden kör med fullgas för att ha en chans att halta sig fram. Fiat 127 är en törstig bil för sin litenhet så de absoluta siffrorna är inte så imponerande men relativt sätt låg jag ofta på uppemot 15% i bränslebesparing utan att sänka snittfarten. Körsättet blir ganska annorlunda och har man tendenser till att stressa upp sig eller bli otålig är det klokt att ta en valium eller två. Hur segt den än känns så förlorar man faktiskt inte så mycket tid jämfört med att köra en gammal skitbil i originalskick.

http://em34.mine.nu/elektroarkivet/OFFTOPIC_127downsizing/index.htm

En Saab-gurka väger bara 100 kg mer än fiaten, har 50% större cylindervolym och kanske 30% högre effekt. Framför allt är aerodynamiken betydligt bättre. Att banta bort 100kg borde gå ganska lätt. Man får slita mer med växelspaken men i gengäld får man ett otroligt skönt och udda motorljud.

Att ”halvera” motorn ger onekligen en några rejäla nackdelar jämfört med att ha en femte växel eller högre slutväxel, men det är i stort sett gratis att fixa (på fiaten kostade det en burk Permatex packningsmedel för 85:-) och slutresultatet blir ungefär detsamma som att sätta i en brutalt hög slutväxel.

Den som inte vågar hålla denna typ av diskussioner här på saabforumet av rädsla att trakasseras av andra medlemmar kan ju regga sig med anonymare namn på Alternativ.nu och skriva i deras avdelning för fordonsdrift. 😀 Finns en del duktigt folk där.
http://www.alternativ.nu/index.php?board=55.0

Sedan finns ett intressant amerikansk forum för snik-experimentella fordonsentusiaster:
http://ecomodder.com/

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng