Sv: Re: Byta topp till 2.1

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta topp till 2.1 / Sv: Re: Byta topp till 2.1

    augusti 13, 2012 at 20:17 #192320

    @M.Broberg wrote:

    Skulle sj säga att det inte är insprutningen som e största hindret för effekt, det är tändningen med den laddtrycksstyrna tändkurvan. utan att modda den så backar den tändningen nått så in i helvete vid högre ladd.

    Insprutningen menar jag har problem att hantera större spridare och det är också svårt att finlira med bränslet, men visst går det att ösa på bra med bränsle för hög effekt men det brukar ge nackdelar som taskig motorgång och hög förbrukning.

    När det gäller tändningen håller jag inte alls med dig.
    Kurvorna för vacum/tryck -förställningen skiljer lite mellan olika fördelare men rent generallt sker hela backningen vid laddtryck kring 0,2-0,3bar och det backar då maximalt ca 3-7°
    Alltså, tändningen backas dessa grader oavsett laddtrycket är 0,3bar eller 1,5bar. På höga tryck är det väl ganska lite backning egentligen 😕
    Centrifugalregleringen jobbar åt andra hållet, dvs den ökar på tändningen med ökat varvtal, men även den bottnar tidigt (2500-5000rpm beroende på fördelare).
    Summa summarum, tändningen är inte heller nått under av finlir så det finns definitivt mer att hämta med vettig tändning.
    Hela konceptet med fördelartändning, gammalt sprut och APC har definitivt sina begränsningar när det ska trimmas.

    Som vanligt är den perfekta lösningen T5 :king