Sv: Re: Byte av topplockspackning

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Byte av topplockspackning Sv: Re: Byte av topplockspackning

#72413

Hjälp är på väg…
Först och främst: Riv av fugge, insug, grenrör, toppar, mm. märk upp nogrannt och spara på säkert ställe – ifall du nu skulle få ihop allt igen. När ändå topparna är av, kolla så att ventiltätningarna är hela och att ventilerna tätar, sedan…

MONTERING AV TOPPAR FÖR SAAB V4 -av Rasmus Blomqvist
1. Avlägsna gamla packningsrester.
2. Lägg på packningarna efter märkning (de bakre kylkanalerna skall vara täckta, alltså där kylslangarna går in i motorn)
3. om topparna inte har några korrosionsporer eller andra ojämnheter, eller om de är nyplanade så lägger man på dem. Om du har motorvärmaruttag på ena toppen så se till så att den hamnar rätt, inte roligt annars när man kommer på det i slutändad 😮 då kan själve fan hålla språkkurs i garaget 😡
4. I med bultarna i hålen, den som har en bult i sig för jordflätan skall sitta närmast batteriet – den stora, svarta tunga kuben som det brukar blixtra om när man lägger verktygen på den
Skruva i alla bultarna helt för hand så långt det går.
5. Fram med Momentnyckeln.
Åtdragning sker i tre steg till följande moment:
….Nm…….kpm……..ft. lb.
1. 54………5,5………..40.
2. 69………7,0………..50.
3. 93………9,5………..68.
själv drar jag alltid sista gången till 10 kilo jämnt, jag har lite noja över så ojämna siffror som 9,5, dessutom är jag inte helt ensam om detta
Bultordningen:
1) mellersta yttre 2) mellersta inre 3) främre yttre 4) främre inre 5) bakre yttre 6) bakre inre
blandar man ihop vad som är bakre och främre bultar är inte hela världen, det är ju en närmast filosofisk fråga vad som är fram och bak egentligen :rolleyes:

Insuget:
1. Stryk tätningsmedel på de ytor som korken på packningen ska ligga mot, samt upp mot ventilkåpsplanet på kanten -alltså, de ytor där det skulle kunna läcka ”ut från motorn”.
På med packningen, den går bara lägga åt ett håll vill jag minnas.
2. På med insuget.
3. Skrufva i all skrufvarna samt skruva på muttrarna för hand
3. Fram med momentnyckeln
åtdragningsmoment, insug:
steg 1……Nm………….kpm……..ft.lb
skruvar…3,9-7,9…..0,4-0,8….2,9-5,8
muttrar…2,9-4,9…..0,3-0,5….2,2-3,6


steg 2
skruvar….22-28…….2,2-2,9…..16-21
muttrar….15-18…….1,5-1,8…..11-13


åtdragningsföljd:
1)främre skrufv 2)bakre skrufv 3)främre mutter 4)bakre mutter 5)mellersta främre skrufv 6) mellersta bakre skrufv

Detta kanske ser lite komplicerat ut men det är det också
Skruvar och bultar skall alltså dras olika hårt här. Det första steget i åtdragningen har ett sådant lågt moment så det är inte säkert att alla momentnycklar har det på skalan ens, här användes i så fall vanligt bondförnuft och ett litet spärrskaft istället (ett spärrskaft tas lämpligen från verktygslådan, bondförnuftet… har man inte det så är det bäst att man känner nån bonde) I första steget ska det liksom bara ”börja dra lite”. Andra steget är som vanligt med momentkryckan i högsta hugg.
OBS! Man kan behöva dra flera varv för att insuget skall sitta ordentligt. När man har dragit de bakre skruvarna kan de främre ha lossat och vice versa, så sluta inte dra förrän alla skruvar och muttrar har sitt bestämda moment.

Sedan plockar man då på resten på motorn vad man nu vill ha: Weber, kåpor, slangar, klammrar etc.

Man bör dra efter topparna vid mellan 100-200 mil, om man inte har kört slut på motorn innan dess
Nån bultjäkel sitter alltid lite lösare än när man drog dit den. Har du följt anvisningarna något så när får vi hoppas att inga kolvar el. andra grunkor tittar in genom handskfacket när du ligger och drar på E4:an.
Lycka till *tittar på klockan* och gonatt

/Rasmus

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng