Sv: Re: Däckdimension OG 900?

Forum Modellspecifika forum OG900 Däckdimension OG 900? Sv: Re: Däckdimension OG 900?

turbocab
Deltagare

HansWF har helt rätt – läser man i instruktionsboken på og900 så finns ju en lista längst bak över olika däckdimensioner som är tillåtna, och då är mkt riktigt 195-50-16 den nämnda storleken i 16″.

Och att bråka jättemkt om detta är ju ingen ide alls, og900 är ju världens mest personliga bil. Nyrenoverade bilar med fräscha fjädrar och dämpare tar ju såklart i mindre än äldre slitna bilar. Glöm inte att även däcktypen påverkar, beroende på märke etc. Tex tycker jag mig kunna se att Pirellis gamla P6000 etc är smalare i 205 än vissa andra däck i samma bredd. Det där blir ju ett vågspel dock och svårt veta innan man testat.

Kan för övrigt bara tillägga att på min gula Aero Kupe 1990 så tar mina 16″ 205-50-16 Nokian inte i alls, helt perfekt. Men dessa däck satt tidigare på min MonteCarlo-cab, och då slet jag loss hela främre Aerobreddaren!!! Och det utan tuff körning eller köra ner i nåt hål etc. Nu är det kanske inte hela sanningen heller, då tidigare ägare kört Kupen med 205-55-16 och skrapat bort det mesta av breddarna redan. 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng