Sv: Re: Dålig cirkulation på kylarvattnet?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Dålig cirkulation på kylarvattnet? / Sv: Re: Dålig cirkulation på kylarvattnet?
Hej
Glömde bort att denna tråden fanns, så jag skrev om mina temperfarenheter från semestern i min projektråd men jag lyfter över texten hit.
” “Temperaturen denna ständiga följeslagare
– körde 20 mil och tempen var så fin så, stannade för macka, körde 1 km tempen går i bott mkt snabbt. Stannar, startar, varvar inget hjälper men så på ett ögonblick öppnar termostaten. Synligt glykolvatten på motorn, tror att det är läckage på det bytta kylet.
– kör 10 mil, stannar för nya mackor, körde 1 km tempen går i bott mkt snabbt. Helt plötsligt släpper termostaten.
– Vid 60 mil börjar termostaten släppa vid högre temp och tempen lägger sig på en högre nivå. Glykolvatten i motorrummet. Fyller på mindre än en liter och tempen blir normal.
– Samma som ovan inträffar igen och jag fyller på med 0,5 liter vatten och allt blir normalt.
– När jag kör en sträcka och låter bilen stå funkar allt normalt, problem med termostatöppningen börjar då jag tar bilen och den fått stå still och är halvvarm.
– Vid ett tillfälle såg jag tempmätaren hoppa från typ klockan 8-11 på en sekund! Är det fel på mätaren? Kan etermätare reagera så snabbt?
– Kvällen före hemresan tar jag bilen halvvarm och termostaten vill inte öppna och den blir varm. Fyller på lite vatten inför morgonens resa.
– Redan vid starten tidigt på morgonen går tempen upp men släpper innan rött flera gånger och ligger högt och stiger rejält i backar. Kollar vattnet som pyser över när jag tar bort kylar locket. Läcker inte kylet i allafall? Var kom då allt glykolvatten ifrån tidigare?
– Tempen ligger högt under fortsatta resan som ovan. Vid tankning pyser mer vatten ut då jag lättar på kylarlockat.
– Nu sjunker temperaturen på mätaren trots att det är varmare ute. Tempen går upp i backar men inte lika mkt.
– Vattennivån normal när jag kommer hem.
Nu vet jag varken ut eller in men kommer kontrollera följande:
– byta ut den nya termostaten till en ny
– forska i tempmätarens funktion” “
Har inte hunnit ta tag i fenomenet då insatsen i bakre ljuddämparen lossnat. Aha!hör jag några säga direkt! Bakre dämparen är sönderbränd, motorn går varm, kör på Triboron…… Teorierna kommer härmed att hagla eller?
/mikael