Sv: Re: Det här med motorbyte/ombyggnad? VAD GÄLLER?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Det här med motorbyte/ombyggnad? VAD GÄLLER? / Sv: Re: Det här med motorbyte/ombyggnad? VAD GÄLLER?

    mars 2, 2009 at 20:38 #136611
    Aero16v wrote:
    Hur fungerar det när man har byggt om till T8 h-motor i sin 99:a som jag har gjort???Vad är det som gäller för att besiktiga?

    Årsmodell på motorn?
    Är det en -89 eller senare så är det enkelt, behöver intyg på de saker som föregående inlägg räknar upp+ Avgasrening inkl katt. Då behövs inga andra intyg mer än att saabverkstad skriver under på att växellåda, dämpare m.m är av rätt typ, och att motor “b201 med nr xxxx sitter monterad i bil med regnr xxx med fungerande avgasrening”
    Har du en tidigare motor behövs nog andra intyg om jag fattat rätt.
    Sbp har ju underlättat här om man monterar motor med kat-rening,och iom att 99an e godkänd för 185hk så är ju inte typningen något bekymmer.

    så va det när jag rega iaf. Jo du behöver en vågsedel med, blir ju ny skattevikt också.
    + att har du otur så måste du montera strypning vid bränslepåfyllningsröret så att inte de gamla pumpmunstyckena passar, finns ju inga sådana kvar iofs, men jag fick en tjurig bes-man som krävde detta.

    Annars så regade jag med 3″ från turbo hela vägen bak+ frontmonterad ic. Men det ska du nog inte ha när du regar den, jag hade lite flyt där när jag va inne andra gången, han släppte det.