Sv: Re: Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Diffen vändbar? (=baklängeslåda) Sv: Re: Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

#174925

Jag tänker så mycket på idiotprojektet att idéerna bara måste ut på vädring! :ID

Senaste idén om en lösning på ”baklängesproblemet” är att bevara motor och växellåda på deras ursprungliga plats
med alla länkage och upphängningar intakta så som man vet att de fungerar väl. En extra saablåda monteras sedan framför motorn
och till denna ansluter drivaxlarna från den flyttade framaxeln. Den främre lådan innehåller endast diffen, samt kronhjulet som kanske
är till nytta som oljeskvättare till diffhusets lager. Lådorna sammanlänkas sedan med en kraftig MC-kedja på vardera sidan om motorn
mellan lådornas inre drivknutar. V4-motorn är i bredaste laget då den kräver stor offset på kedjedreven men med TT-motor borde det fungera.

Det blir så klart radiella krafter på drivknutarna via kedjedreven, och dessa är ju enbart glidlagrade mot diffhuset… Å andra sidan kan man ju
ta det lite lätt i svängarna, det är trots allt tänkt att bli en uppkäftig glidarbil för stilla sommarkvällar, inte någon för rallygruset i skogarna.
Så länge man kör rakt fram borde det inte ge något slitage att tala om. Bilen ska dessutom byggas så lätt det bara går och TT-motorn har
ju heller inte så mycket vridmoment. Trimmad TT skulle både låta underbart och ge kusligt bra prestanda till en lättad kaross.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng